Flygexpert: Det är en kamp mot klockan
Publicerad 2014-03-25
MH370 har störtat i havet och ingen tros ha överlevt.
Samtidigt misstänker utredarna att piloterna medvetet orsakade katastrofen.
Nu väntar en desperat jakt på planets svarta lådor – om två veckor är de i princip omöjliga att hitta.
– Det är en kamp mot klockan, säger flygsäkerhetsanalytikern Hans Kjäll.
Under måndagen nåddes de anhöriga av det fruktansvärda beskedet: MH370 har störtat i havet och ingen tros ha överlevt.
Brittisk satellitdata visar att flygplanet har följt den södra flygkorridor som tidigare nämnts i utredningen och att den sista kända positionen var långt ute till havs, 2 500 kilometer väster om Australien.
– Detta är en avlägsen plats, långt från varje möjlig landningsplats. Det är därför med djup sorg och beklagan som jag måste informera om att utifrån denna information slutade MH370:s färd i södra Indiska oceanen, sa Malaysias premiärminister Najib Razak på en presskonferens.
"Medveten handling"
Men trots att myndigheterna nu tror sig ha svaret på vad som hänt med planet återstår den stora frågan: Vad orsakade kraschen?
Sent i natt uppgav brittiska tidningen Daily Telegraph att utredarna arbetar efter teorin att någon, eller båda, av piloterna medvetet kraschat planet i havet.
Varken en brand eller ett tekniskt fel förklarar varför planet plötsligt vek från sin kurs mot Peking och fortsatte ut mot havet med kommunikationsutrustningen avstängd, uppger utredarna.
– Det här var en medveten handling från någon ombord, säger en källa med insyn i utredningen till tidningen.
Desperat jakt
Men för att bekräfta misstankarna krävs tillgång till informationen i de svarta lådorna.
Planet har nu varit försvunnet i 17 dagar - och tiden börjar rinna ut.
– Lådorna slutar sända ut information efter max 30 till 35 dygn. Det är en kamp mot klockan, säger flygsäkerhetsanalytikern Hans Kjäll, som arbetat med säkerhetsfrågor på svenska luftfartsmyndigheten i 32 år.
Nu är han oberoende konsult, specialiserad på flygsäkerhet.
Det två svarta lådorna, som egentligen är orangea, registrerar i princip allt som händer i planet.
Den ena, Cockpit voice recorder, spelar in alla ljud i cockpit.
Dels samtalet mellan piloterna, men också klickljud som när strömbrytare och knappar regleras.
– Det är mycket värdefull information, säger Hans Kjäll.
Svaret finns i lådan
Inspelningstiden är däremot begränsat till två timmar - sedan börjar bandet om och det tidigare materialet raderas.
– Det innebär att inspelningen från då planet bytte kurs förmodligen har raderats, om det nu har fortsatt flyga till området där man nu letar, säger Hans Kjäll.
Den andra lådan, Flight data recorder, registrerar all teknisk information i planet. Bland annat data från flygplanets motorer, kabintryck, navigering och fart.
– Den spelar in parametrar från fler än 100 kanaler. Hittar man den får man ett väldigt bra svar på vad som hände efter Sydkinesiska sjön där svängen gjordes, säger Hans Kjäll.
För att kunna lokalisera lådorna i det enorma sökområdet krävs att man fastställer planets nedslagningsplats.
Vad hände i cockpit?
Vid en krasch slås plan ofta sönder i mindre bitar och de svarta lådorna sjunker till botten.
– Hittar man vrakdelar kan man räkna ut den sannolika nedslagningsplatsen genom att beräkna strömmar och vindar, säger Hans Kjäll.
Nästa steg är att sänka ner avancerad utrustning i havet som kan fånga upp signalerna från lådorna. Den utrustning som i dag finns kan däremot bara upptäcka signaler på ett par kilometer.
Det finns även utrustning som kan svepa av skiktet på havsbottnen och på så vis upptäcka lådorna.
– Vi har ingen aning om vad som hände i cockpit. De svarta lådorna kommer med största sannolikhet att ge oss det beskedet, säger Hans Kjäll.
Sökandet avbrutits
USA uppgav under måndagen att avancerad avlyssningsutrustning nu skickas till Indiska oceanen för att hitta de svarta lådorna.
Samtidigt rör sig ett australiskt fartyg med samma typ av utrustning mot platsen där flera satelliter upptäckt misstänkta vrakdelar.
Tidigt på onsdagsmorgonen, lokal tid, uppgav australiensiska myndigheter att dagens sökande avbrutits på grund av dåligt väder.