Nu vågar Detroit gasa för fullt igen

Publicerad 2014-01-17

Volvos nya XC90 tog hem utmärkelsen för ”Bästa konceptbil” i stenhård konkurrens på bilmässan

Krisen är över!

Nu vågar Detroit ställa sig på gasen igen.

Stora pickuper är fort­farande populärast bland amerikanska bilköpare.

Men Volvos nya XC90 fick utmärkelsen Bästa konceptbil på årets bil­salong.

Bilsalongen i Detroit har just slagit upp portarna.

Småbilar, elbilar eller praktiska familjebussar med plats för sju?

Nej, sånt är svårt att hitta bland allt det nya i Detroit. Där vill publiken se pickup trucks, sportbilar och stora lyxbilar med V8-motor.

Men Volvo vet vad jänkarna vill ha. Därför är det just i Detroit som Volvo ­visar upp konceptbilen XC Coupé, den modell som ­visar hur nya stadsjeepen XC90 ska se ut.

Extremt populär

Nuvarande XC90 var under många år Volvos bestseller totalt. Ett par år även i Sverige, men framförallt i USA. Där blev bilen ­extremt populär bland välutbildade kvinnor.

Nya XC90 presenteras senare i vår. Den börjar ­säljas om ett år. Bilen har helt ny teknik utvecklad i Sverige. Det är både en ny bottenplatta och nya motorer. Och den som vill köra extra snålt kan välja bilen som laddhybrid med antingen diesel- eller bensinmotor och en elmotor som driver bakhjulen.

För tio år sedan såldes över 17 miljoner bilar i USA. Mest såld var den stora pickupen Ford F150. Så kom krisen, försäljningen rasade till drygt 10 miljoner. Ford klarade sig. Men General ­Motors räddades i sista stund av president Barack Obama. Chrysler räddades av italienska Fiat. Men ­Motor Town Detroit tvingades i konkurs.

När 2014 års stora bil­salong öppnar är det med tillförsikt. De tre amerikanska tillverkarna gjorde vinst. Fortfarande var pickuperna mest sålda biltyp. Ettan på biltoppen var Ford F150 med 760 000 sålda exemplar.

350 kilo lättare

I år chockar Ford konkurrenterna med en helt ny F150 med stora delar av ­kaross och ram i aluminium. Bilen har blivit 350 kilo lättare. Enligt högste chefen Bill Ford innebär det högre dragvikt, högre lastvikt, bättre acceleration och bättre bromsförmåga. Och, som sista punkt under den ovationsartade presentationen i Detroit, nästan i en ­bisats lägger han till: Och lägre förbrukning.

Medan nya F150 drog till sig det största intresset på bilsalongen fick Volvos konceptbil den hedersamma utmärkelsen: Bästa konceptbil. Gott nog i en konkurrens som aldrig varit hårdare.