SL skrotar sin nya logga för 30 miljoner kr
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-10-13
"Pengarna slängs i sjön"
SL:s nya logotyp kostade 30 miljoner kronor att ta fram.
Nu har politikerna bestämt sig för att skrota den.
- Pengarna kastas i sjön, säger SL:s kommunikationsdirektör Charlotta Volgsten Forberg.
SL har länge haft sin traditionella logotyp med två bågar under företagsnamnet.
Men för fyra år sedan ville SL fräscha upp sin "grafiska profil" och byta logotyp, skriver tidningen Dagens Nyheter.
Prisades
En ny logotyp, med kraftiga balkar som ersättning för de två bågarna, togs fram.
Den nya logotypen ansågs bra.
Den fick ett silverägg i reklambranschens egen tävling.
Loggan har gradvis införts i annonser, tidtabeller och dylikt. Men nu har alltså politikerna i SL:s styrelse beslutat att den ska skrotas.
"Negativ publicitet"
- Vi har redan investerat 30 miljoner kronor i den nya loggan. Pengar som nu kastas i sjön. Till det ska vägas in kostnaden för negativ publicitet, tempoförlust och otydlighet gentemot kunderna, säger Charlotta Volgsten Forberg, SL:s kommunikationsdirektör, till DN.
Orsaken till beslutet är att politikerna i styrelsen inte fick vara med och bestämma från början.
- Det är en principfråga. Ska det finnas en demokratiskt vald styrelse måste den också få ha inflytande över viktiga frågor, säger Anna Berger Kettner, trafiklandstingsråd (s) och ordförande i SL:s styrelse.
Är det värt 30 miljoner kronor för att visa vem som bestämmer?
- Det handlar inte om 30 miljoner kronor. Hela den nya grafiska profilen kostade så mycket, men loggan är bara en liten del av detta.
Ville avgöra
SL:s nye vd, Lennart Jangälv, som inte var med om att ta fram den nya loggan, säger till DN att det känns konstigt att det blivit så här på grund av "logotypkramare" i SL:s styrelse.
- Jag tycker att det här är en fråga som kan avgöras av vd, säger han.
Olle Castelius