Kaptenen förhördes av polisen
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-24
Rederiets mest erfarna kapten var inblandad i olyckan.
Den 58-årige mannen var på bryggan när M/S Gotland kolliderade med snabbfärjan Gotlandia II.
– Han har kört för oss i över tjugo år, säger Destination Gotlands vd Jan-Erik Rosengren.
Den 58-årige mannen är en oerhört uppskattad befälhavare och arbetskamrat på rederiet.
Han har utbildat personal för att kunna köra snabbfärjorna.
”Väldigt rutinerade”
Och mannen var själv den som körde provturerna med Gotlandia II:s föregångare Gotlandia i Grankullaviken.
– Han är vår mest erfarne kapten. Men båda befälhavarna är väldigt rutinerade även om kaptenen på Gotlandia II inte har jobbat lika länge för oss, säger Jan-Erik Rosengren.
Efter olyckan togs männen om hand av rederiet och satt i förhör med Haverikommissionen. Även polisen hörde fartygens befäl.
Enligt Karin Solberg, Söderortspolisen är kaptenerna intressanta att höra eftersom det kan leda till förhör med fler befattningshavare.
Ringde mamma
Den 58-årige mannen ringde även till sin mamma och berättade att han mådde bra.
– Jag pratade med honom några timmar efter olyckan. Han sa att det inte har hänt så mycket på hans båt, men att det varit mycket tät dimma, säger hon.
Aftonbladet var i kontakt med kaptenen under kvällen.
I nuläget vill han inte uttala sig om olyckan eller vad som orsakade kollisionen och hänvisar till rederiet.
– Fysiskt är det inget större fel på befälhavarna, men givetvis är de väldigt tagna av situationen, säger Jan-Erik Rosengren.
När Gotlandia II togs i bruk hade Sveriges Fartygsbefälsförening synpunkter på hur mycket personal rederiet ansåg sig behöva ombord.
– Vi tyckte att storleken på besättningen var för liten. Och efteråt har vi även haft synpunkter på bemanningen på bryggan. Om det händer något behövs det alltid många i besättningen för att hantera situationen, säger direktör Christer Lindvall.
Vd:n sa nej
Men Destination Gotlands vd Jan-Erik Rosengren delade inte deras uppfattning.
– Vi ansåg att vi hade tillräckligt med bemanning. Men de vill ju alltid ha fler i besättningen. De vill väl skapa arbetstillfällen för sina medlemmar.