Propagerar mot dubbäck – kör dubbat
Uppdaterad 2018-04-10 | Publicerad 2012-11-11
Politikerna propagerar mot dubbdäck.
Trafikverket också.
Men myndigheterna fortsätter att använda dem på sina bilar.
För säkerhets skull.
Det är Motormännens tidning "Motor" som i sitt senaste nummer granskat om våra myndigheter som ansvarar för trafiksäkerheten lever som politikerna lär.
Polisen måste bryta mot lagen
I flera uttalanden har politiker från båda sidor debatterat för dubbdäckens död. Argumenten har både varit miljömässiga och – förvånansvärt nog – av trafiksäkerhetsskäl.
’’Det har visat sig att dubbdäcken ofta är en falsk säkerhet. Vi låter tilltron till dubben gå före vårt eget omdöme’’, skrev dåvarande infrastrukturminister Åsa Torstensson i en debattartikel för tre år sedan.
Men även om Trafikverket rekommenderar dubbfria vinterdäck till relativt nya bilar så fortsätter de att utrusta sina bilar med dubbdäck.
I Motors granskning visar det sig att 10 av de 18 polisdistrikt som svarade på enkäten enbart använder dubbdäck. I de återstående länen använder man både dubbade och odubbade däck.
Det resulterar exempelvis i att polisen i Stockholm och Uppsala, där det finns gator med dubbdäcksförbud, måste bryta mot den lagen.
Transportstyrelsen använder dubbdäck på 65 procent av sina fordon.
Antalet döda i trafiken kan öka
Statens väg och transportforskningsinstitut har enbart dubbdäck och uppger för Motor att de bara använder odubbade i experimentsyfte.
Trafikverkets egen analys av 250 dödsolyckor i vintertrafik visar att dubbdäck på de bilar som saknar antisladdsystem – ungefär hälften av alla bilar i landet – minskar risken för dödlig olycka med 42 procent jämfört med odubbade vinterdäck.
Undersökningen visade också att om alla övergår till odubbat så kommer antalet omkomna i trafiken att öka med 15 personer per år.
Mot dubbdäck talar miljöaspekten; att dubbdäcken river upp partiklar som försämrar luftkvaliteten och kan orsaka cancer.