Läsarna sa JA! till Aftonbladet
Publicerad 2015-06-17
3,2 miljoner läste om bröllopsyran i mobilen
Rekordsiffrorna talar klarspråk. Vid stora nyhetshändelser går läsarna till Aftonbladet.
– Det är det största kvittot på förtroende som en nyhetskälla kan få, säger chefredaktör Jan Helin.
Förra veckan krossade Aftonbladet flera läsarrekord. 6,7 miljoner unika webbläsare besökte mobilsajten.
Och det gamla dagsrekordet pulveriserades under lördagen när siffran steg till nästan 3,2 miljoner.
Många såg tv-klippen
– Det här är ett kvitto på att Aftonbladet står som starkast vid stora nyhetshändelser och visar vår obestridliga position som nyhetskälla online, säger chefredaktör Jan Helin.
– Det är också intressant att se hur tv ökar i betydelse. Under lördagens prinsbröllop hade Aftonbladet över två miljoner startade strömmar, trots att det hela även sändes av bland annat SVT.
”En läroperiod”
Aftonbladet bjöd under dagen för bröllopet på ett helhetspaket med liverapportering, tv, text och bild.
Läsarna förväntar sig en upplevelse av nyheterna under sådana händelser, säger Jan Helin.
– Tv har ju varit och är ju en läroperiod för oss. Nu gör vi tv som följer med nyhetsflödet. Det visas kanske tydligast i vårt morgonprogram. Att vi har så många visningar där beror inte på att folk tittar på hela sändningen utan att programmet klipps upp och sedan följer med nyheterna under dagen.
Unik position
Enligt Aftonbladets analyschef online, Antoaneta Nikolaeva, visar siffrorna att Aftonbladet har engagerade och trogna läsare.
– De är hos oss flera gånger per dag, läser flera artiklar och tittar på flera klipp under besöket. Få nyhetssajter i världen har den position digitalt som Aftonbladet har på marknaden.
De flesta nyhetssidor både inom Sverige och internationellt är beroende av att läsarna klickar in sig via Facebook och andra sociala medier. Men så är inte fallet för Aftonbladet.
Runt 80 procent av läsarna besöker sidan direkt eller går in via appen.