”Lätt att smuggla knark i segelbåt”
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-29
Lasse Wierup: Känt bland kriminella att småbåtar inte kontrolleras
Enklaste sättet att smuggla knark?
I en segelbåt.
Kontrollen av småbåtshamnar är nämligen obefintlig.
– Det är känt bland kriminella att det inte finns några kontroller alls för småbåtar, säger Lasse Wierup, journalist och författare till boken Kokain.
Det är inte för inte som den ökände skurken Clark Olofsson påträffades i en liten träsnipa i Kattegatt med en kompass mitt i natten.
Kriminella känner till att kontrollen av småbåtar är närmast obefintlig.
Inga kontroller
– Att använda privatbåtar för narkotikasmuggling är ett ganska enkelt sätt att komma in i Schengenområdet eftersom det inte sker någon kontroll av småbåtshamnar på samma sätt som det görs i den stora godstrafiken, säger Lasse Wierup.
Men lasten – 1,4 ton kokain på en privatbåt – är däremot mycket ovanlig. Storskalig narkotikasmuggling sker annars via storfartyg och containrar.
– Det är sensationellt om det skulle till Sverige. Det är mer än vad svenskarna drar upp i näsorna per år, säger Wierup.
Den 54-årige kokainsvensken trodde säkert att han var smart. I stället haffades han i hamnen – före avfärd.
– Förmodligen har någon tjallat på honom, säger Lasse Wierup.
"Tyder på att han är gröngöling"
Han tror att svensken enbart var transportör. Den beslagtagna kokainlasten på nio kilo i Lisebergs gästhamn tyder dessutom på att han smugglat förut.
– Det är idiotiskt ur ett kriminellt perspektiv att ligga på nio kilo i en gästhamn där det är fullt med folk och dessutom en del inbrott, säger Wierup.
– Det tyder på att han är en gröngöling i sammanhanget.
Svenskens uppdrag skulle förmodligen upphöra efter att han kört in lasten i hamnen.
– Det svåra för den här killen är inte att få in det i Sverige. Det svåra är att sälja 1,4 ton, det kan han inte göra själv.
Skulle vidare ut i Europa
Det är då andra kriminella nätverk tar vid som späder ut drogen och distribuerar den.
Om båtlasten var på väg till Sverige skulle den med alla säkerhet föras vidare ut i Europa, säger Wierup.
– Den måste delas upp och flyttas ut från Sverige. Ingen vill sitta på jättelager utan man vill sälja så snabbt som möjligt för att inte riskera åka fast och bli av med vinsten, säger Wierup.