Mp: Höj bensinpriset

Uppdaterad 2018-06-19 | Publicerad 2008-11-24

”Vi vill att man höjer CO2-avgiften nu”

Det låga bensinpriset får många bilister att jubla.

Men alla är inte lika positiva – miljöpartiet vill höja priset.

– Vi vill att man höjer CO2-avgiften nu, säger Karin Svensson Smith (mp).

Efter rekordnoteringar är bensinpriset nu nere på ungefär samma nivåer som i januari förra året – exempelvis 10:49 för blyfri 95 på OKQ8 – och bilisterna får mer pengar kvar efter att ha fyllt tanken.

”Det är dåligt”

Enligt miljöpartiet är det låga priset negativt.

– Självklart tycker vi att det är dåligt, för vi vet att det på sikt kommer att bli dyrare och då är det lika bra att man anpassar sig för det, säger Karin Svensson Smith (mp), riksdagsledamot och ledamot i trafikutskottet.

Svensson Smith vill nu se en höjning av skatten för att åtgärda det låga priset.

– I första hand för klimatets skull, men också för att om vi ska kunna klara oss ur den här krisen med ökad arbetslöshet så behöver vi statliga medel att spendera på järnvägar och spårvägar och sånt, säger hon.

Trängselskatt i Malmö

Om partiet hamnar i regeringsställning efter nästa val vill Karin Svensson Smith verka för högre priser framförallt för storstadsbor.

– Vi kommer dels höja CO2-avgiften, dels lägga en hel del av prishöjning på bilåkning i storstadsområdena i form av trängselavgifter. Dels genom att höja dem som finns i Stockholm, dels genom att införa trängselskatter i Göteborg, Malmö och fler städer, säger hon.

Lars Lindblad (m), riksdagsledamot och ordförande i moderaternas miljögrupp, tycker att det vore fel att höja bensinpriset nu.

– Vi måste avvakta och se vart marknaden är på väg, säger han.

”Cyniskt”

Lars Lindblad går också till angrepp mot Karin Svensson Smiths förslag på åtgärder för att höja priset för bilåkning.

– Ett ganska cyniskt sätt att bedriva miljöpolitik när hushållen är extremt ekonomiskt ansträngda. Den typen av åtgärder i detta läge kan ge en backlash (bakslag) för miljöpolitiken.

– Vi ser hellre att trycket ligger på fordonsindustrin för en snabbare omställning av de bilar som går att köpa än att hela trycket ligger på konsumenterna, som miljöpartiet förordar, säger Lindblad.