Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Resebolagen om regnet: Vi bokar inte om

Publicerad 2017-01-06

Ett oväntat monsunregn har orsakat stora översvämningar i sydöstra Thailand.

Men charterresenärerna får inte nya flighter.

– Vi kommer inte boka om för att det är regn, säger Apollos presschef Ann-Sofie Olsson.

Apollo kommer inte boka om några resor på grund av monsunregnet.

– Vädret rår man ju inte riktig över. Vi får helt enkelt avvakta och se hur vädret utvecklar sig. Helt vanliga avbokningsregler gäller, säger presschefen Ann-Sofie Olsson.

De har haft kontakt med sina gäster på Koh Samui, bara cirka 20 personer. De flesta av de som reser med Apollo är på Thailands västra kust där vädret varit bättre. Och nu lättar skyarna upp även i landets sydöstra delar.

– Det slutade regna mitt på dagen igår. Det har regnat jättemycket på Koh Samui, och det är så klart inte roligt när det regnar så på semestern, säger Ann-Sofie Olsson.

Ska avta i dagarna

Resebolaget Ving har kontaktat sina 42 gäster på Koh Samui.

– De mår bra. Vissa har sagt att de inte märker så mycket, vissa har vatten utanför sina hotell. Men flygplatsen är öppen och båtarna går nu, säger Vings informatör Charlotte Hallencreutz.

Ving har inte heller bokat om några resor till det väderdrabbade områdena.

– Vi håller koll på läget och ser hur det utvecklas. Men enligt väderrapporterna ska regnet minska. Det får vi hoppas, säger Charlotte Hallencruetz.

Kontaktat berörda – två personer

Inte heller före detta Fritidsresor, TUI, har särskilt många gäster i de drabbade områdena.

– Nej, i nuläget har vi två resenärer på plats Koh Samui. Det har inte varit något annat än att de har drabbats av regnovädret. Majoriteten av våra gäster befinner sig i Krabi och Phuket, säger Mathias Bergendahl som är nordisk informationschef på TUI.

Samtidigt som de två svenskarna åker hem kommer det ytterligare nordiska resenärer till Koh Samui med TUI.

– Det återstår några dagar. Vi har inte gått in i läget att vi ändrar något med resan. Men vi kommer givetvis kontakta berörda om det blir så, säger Mathias Bergendahl på TUI.