Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Aftonbladet har nått historiskt världsrekord

Publicerad 2013-02-13

Aftonbladet har nu lyckats med det många trott varit omöjligt.

Som första tidningen i världen har Aftonbladet större annonsintänkter i digitala medier än i papperstidningen.

– Det är en historisk brytpunkt, säger Aftonbladets publisher Jan Helin.

I fjol redovisade Aftonbladet en vinst på 312 miljoner kronor, vilket är två miljoner mer än 2011.

– Det här är ett av de bästa resultaten i Aftonbladets historia och det bästa svensk dagspress kan visa upp, säger Jan Helin.

Först i världen

Anledningen är till stor del att Aftonbladet lyckats få tillväxt av intäkter online: från webb, webb-tv och mobil.

– Det är fantastiskt roligt att kunna leverera ett sådant här resultat i en tid där vår bransch mer än någonsin behöver framtidstro och självförtroende, säger Jan Helin.

I april 2012 blev Aftonbladet den första tidningen i världen att under en kontinuerlig tolvmånadersperiod kunna visa högre annonsintäkter online än i printutgåvan.

– Det är en historisk brytpunkt som visar två saker. Dels att Aftonbladet leder utvecklingen av svenska medier genom strukturomvandlingen. Dels att de som säger att det inte går att tjäna pengar på journalistik online har fel, säger Jan Helin.

Rekordmånga läsare

Drygt 2,8 miljoner läser Aftonbladet varje dag.

Det är Aftonbladets hittills största räckvidd, tack vare den explosiva utvecklingen i digitala medier, och Aftonbladet är i dag störst i alla kanaler – webb, mobil, webb-tv och print.

– Grunden för vår framgång är tillväxten i antal läsare. Vår redaktion är ett litet under av kreativitet för att ta vår journalistik, vårt tilltal och engagemang ut i nya kanaler. I dag är vår räckvidd nästan 2,9 miljoner läsare varje dag. Det är fler dagliga läsare än vad Aftonbladet haft någonsin i vår snart 183-åriga historia och vi kan med stor glädje konstatera att det blir allt fler svenskar som läser Aftonbladet i våra olika utgåvor.

Intäkter upp en femtedel

Sammantaget är antalet läsare en miljon fler än hos närmaste konkurrent.

Aftonbladet ökar intäkterna av annonsförsäljning online med 18 procent. Den snabbaste tillväxten sker i mobilen, där annonsintäkterna uppgår till 75 miljoner kronor, tre gånger så mycket som föregående år. 
Förutom intäktsframgångarna online påverkades helårsresultatet också positivt av en prishöjning av nyhetstidningen och vissa magasin under förra sommaren. Organisationen har också effektiviserats, vilket gett en kostnadsminskning med fyra procent.

– Att optimera printaffären och utveckla printprodukten är en mycket viktig del av vår strategi, säger Jan Helin.

Fler använder Plus

Aftonbladet Plus vann även Schibsted Consumer sales award i år i kategorin "Årets förbättrare". Motiveringen är att Aftonbladet Plus är en "digital senior" som under det senaste året har förändrats och förbättrats genom nya system och kreativ marknadsföring. Antalet läsare som är medlemmar i Plus har ökat med 60 000 under senaste året.