Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Sofis Mode och tv-spelaren prisas för högklassig design

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-15

aftonbladet.se vinnare i Society for News Design

Per Lindén och Nina Johansson, stolta mottagare av bronsmedaljerna under utdelningen i finska Uleåborg.

Aftonbladet.se kammade hem två bronsmedaljer i Society for News Design – den internationella tävlingen som brukar kallas VM i tidningsdesign.

Kristiderna till trots – Aftonbladets webb har vind i seglen just nu.

45 procent av alla svenskar besöker sajten varje vecka.

Och vi är nu bronstagare av två prestigefulla priser.

Två bronsmedaljer

Sofis Mode och Aftonbladets tv-spelare hamnade båda på medaljplats i den stora designtävlingen Society for News Design i klassen för nordisk webbdesign. Kategorierna var Bästa avdelning, och Bästa applikation.

– Det här är så kul! Vi har gjort en helt ny sajt som har fått ett sådant stort erkännade trots att vi känner att vi inte är riktigt klara, säger Nina Johansson som är redaktör för Sofis Mode på nätet.

Hon tror att sajten och designen prisats på grund av den vågade satsningen på en smal målgrupp.

– Och den är enkel att navigera, har mycket bilder, hög läsarmedverkan – man får mycket när man går in på sidan.

Sofis Mode är Aftonbladets mode- skönhets- och shoppingsajt. Den lanserade i början av 2008 samtidigt, som bilagan Sofis mode.

– Det var kul att göra en sida som var lite kaxigare och "glossigare" – precis som bilagan. Vi har bland annat arbetat med med lite grafiskt sneda former och ett särskilt formspråk, säger Per Lindén, AD på Aftonbladet.

Omgjord tv-spelare

Tv-spelaren är Aftonbladets bredbandstjänst som visar tv-klipp. Den gjordes om radikalt och relanserades i början av 2008.

– Den fick en väldig impact och lyfte hela webbtv. Den nya spelaren har ökat trafiken och även fått besökarna att stanna på sidan och se flera klipp, säger Per Lindén, AD på Aftonbladet.

Nytt med spelaren var bland annat att tv-klippen kan klickas upp i helskärm, och att annonserna integrerades i klippet, i stället som förut hamna i ett annat fönster.

Aftonbladet enda svenska sajt

Mediehus från hela Skandinavien deltar i klassen "Bästa nordiska webbdesign", men Aftonbladet.se är den enda svenska sajt som tagit sig till pallplats.

Övriga kategorier i Society for News Design är "Bästa nordiska tidningsdesign, tryckta medier", samt "Bästa europeiska nyhetsdesign".

Mode |
Aftonbladet
Aftonbladet
TV