Köpte ny telefon – dödshotades av kriminella
Uppdaterad 2011-04-16 | Publicerad 2011-04-15
Fick tidigare kriminells nummer - får inte säga upp abonnemanget
Johan tecknade ett nytt mobilabonnemang.
Då fick han ta emot samtal med dödshot från personer som ”krävde betalning”.
Numret hade tidigare tillhört en kriminell person – och nu får Johan inte säga upp abonnemanget.
Johan tecknade ett nytt mobilabonnemang för fyra månader sedan. Han gav numret till sina vänner och började använda mobilen.
Men vännernas samtal uteblev. I stället började flera okända nummer ringa till telefonen.
– När jag svarade blev jag hotad till döden och tillsagd att jag ”skulle betala min skuld”, säger Johan.
"Vi hittar dig"
Men Johan hade ingen skuld, och definitivt ingen anledning till att bli dödshotad. Men hotsamtalen fortsatte.
– Jag försökte förklara att jag inte var den person de sökte, men de sa bara ”försök inte bluffa och hålla dig undan, vi kommer att hitta dig”, berättar Johan.
Samtalen kom både på dagen och natten, och ju mer Johan försökte förklara att han var fel person desto fler samtal fick han.
– Jag blev riktigt skraj och undrade vad det var som stod på, säger Johan.
Kriminella gäng
För ett par dagar sedan ringde en advokat till numret.
– Till och med han trodde att jag försökte bluffa om vem jag var. Men när han insåg att numret hade bytts gav han mig rådet att stänga ner abonnemanget för min egen säkerhets skull.
Advokaten säger till Aftonbladet att numret tidigare har tillhört en kriminell person som han nu företräder.
Direkt efter samtalet med advokaten ringde Johan operatören Telenor och bad att få avsluta numret.
Men det gick inte, om inte Johan betalade en uppsägningskostnad på 2 000 kronor.
– Det andra alternativet var att jag skulle få byta nummer. Men eftersom jag tyckte att Telenor skött hela grejen väldigt underligt ville jag avsluta abonnemanget helt, säger Johan.
"Beklagar"
Telenor beklagar det inträffade, men säger sig inte ha något ansvar för dödshoten.
– När ett nummer sägs upp sätts det i ”karantän” i tre månader innan en ny kund får ta över det. En bakgrundskontroll av ägarna till samtliga mobilnummer vore omöjligt och inte något jag tror kunderna själva skulle gilla, säger presschefen Andreas Hamrin.
Borde inte Johan få säga upp sitt abonnemang efter alla opassande samtal?
– Han har blivit erbjuden att byta nummer, men tackat nej. Vi följer avtalet som säger att han ska betala en uppsägningskostnad om han vill avsluta abonnemanget.