Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Vendela

Förvillande fakturor om gravskötsel upprör

Uppdaterad 2020-12-21 | Publicerad 2020-12-20

Fakturaliknande erbjudanden om gravskötsel har ramlat in i stockholmarnas brevlådor de senaste veckorna.

Oroliga gravinnehavare larmar om att breven som skickats ut av företaget Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB är förvillande lika de erbjudanden som skickas ut av kyrkogårdsförvaltningen.

– Det här brevet kommer att lura många, säger gravinnehavaren Britt-Marie.

Breven som skickas ut av företaget Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB erbjuder bland annat gravskötsel. Breven är utformade som en faktura, även om det finstilt står att det rör sig om ett erbjudande. Men både Stockholms kyrkogårdsförvaltning och konsumentverket (KO) har påtalats om breven eftersom anmälarna anser att det är otydligt att det är frågan om ett frivilligt erbjudande.

– Vi har fått många telefonsamtal från oroliga gravinnehavare som blivit kontaktade av företaget. Dels erbjuder man vårdtjänster men i flera fall har man sagt att något är fel på graven, säger Svante Borg, direktör för kyrkogårdsförvaltningen i Stockholm.

”Förvillande likt”

Flera gravinnehavare som Aftonbladet haft kontakt med menar att breven som skickas ut av företaget är väldigt lika de erbjudanden som Kyrkogårdsförvaltningen brukar skicka ut runt årsskiftet.

Företagets agerande har skapat ilsken stämning på sociala medier.

Britt-Marie har två gravar på Skogskyrkogården i Stockholm. Hon har tidigare fått brev från företaget, med erbjudanden om stentvättning.

– Då har det bara åkt i soporna. Men det här brevet kom ungefär samtidigt som kyrkogårdsförvaltningen brukar skicka ut ett erbjudande om gravskötsel. Så jag tänkte att de kanske köpt upp tjänsten, säger Britt-Marie.

Hon berättar att både erbjudandet om gravskötsel, och den bifogade foldern med erbjudande om blommor och dekoration ser nästan precis likadant ut som kyrkogårdsförvaltningens brev. Skillnaden på erbjudandet från Gravskötsel & omvårdnad är att Stockholm stads logga saknas, och att inga priser stod på ”blompaketet”.

– När jag gick in på hemsidan och såg priset på dessa började jag ana ugglor i mossen. Det här brevet kommer att lura många, särskilt i år då många kanske tycker att det är svårt att ta sig till sin grav, säger Britt-Marie.

– Tar man det här blir det mycket dyrare än samma tjänst från kyrkogårdsförvaltningen. Och så erbjuder de fem års skötsel, det är jättemycket pengar för en pensionär som kanske inte har så mycket pengar.

Företaget massanmält

Britt-Marie har anmält företaget till konsumentverket. Det är hon inte ensam om, i mitten på december fick KO in 11 anmälningar på två dagar.

Svante Borg trycker på att privata företag har all rätt att erbjuda gravskötsel, under förutsättning att man utför och erbjuder tjänsterna på ett professionellt sätt.

– Men att föranstalta att graven är i ett sådant skick så att det måste åtgärdas är bedrägeri, säger han.

– Det är förfärligt om de utnyttjar pandemin när inte folk, framförallt äldre, kan röra sig lika lätt, säger Svante Borg.

Tidigare har Aftonbladet rapporterat om företagets erbjudande om gravstenstvätt.

Erbjudande om gravstenstvätt upprörde många

Aftonbladet har tidigare uppmärksammat företagets marknadsföringsmetoder när tusentals stockholmare mottog vad som liknade en faktura på gravstenstvätt våren 2019. Även då tog KO emot ett flertal anmälningar, och de upprättade ett tillsynsärende mot företaget. Det ärendet avslutades under sommaren 2019 när bolaget uppgav att de upphört med de aktuella erbjudandena.

Då uttryckte de att de skulle ta hänsyn till KO:s anmärkningar om de skulle återuppta verksamheten. I nuläget har inte KO något aktuellt tillsynsärende, men de har noterat inkommande anmälningar och KO:s jurister kommer nu göra en bedömning på hur man går vidare.