Så ska Donald Trump rädda kampanjen
Publicerad 2016-08-19
Augusti har hittills varit tuff för Republikanernas presidentkandidat Donald Trump. De kontroversiella uttalandena har avlöst varandra och han sladdar i opinionsmätningarna.
Med tre månader kvar till valet ska en ny kampanjledning och en storsatsning på tv-reklam rädda skutan.
– Vi ska vässa budskapet, säger nya kampanjchefen Kellyanne Conway till CNN.
Det har snart gått en månad sedan Donald Trump formellt utsågs till Republikanernas presidentkandidat vid partikonventet i Cleveland. Sedan dess har affärsmannen och fastighetspampen haft det hett om öronen.
Både president Barack Obama och den tidigare CIA-chefen Michael J Morell har de senaste veckorna gått hårt åt Donald Trump genom att kalla honom olämplig som president och ett hot mot rikets säkerhet.
Som hårdast blåste det kanske när Donald Trump började bråka med föräldrarna till en soldat, muslimen Humayun Khan, som stupade i Irakkriget 2004, eller när han uttalade sig om amerikanernas rätt att bära vapen – något många tolkade som ett direkt hot mot rivalen Hillary Clinton.
Intensivt arbete med att vända trenden
Donald Trump har i nuläget ett opinionsstöd på 41,2 procent, att jämföra med Hillary Clintons 47 procent, visar Real Clear Politics sammanställning av nationella opninionsmätningar. Skulden för sina nederlag lägger han till stor del på media, som han anser är partisk i sin bevakning.
Nu arbetar hans stab intensivt med att vända trenden och få kandidaturen på rätt köl igen.
I veckan presenterades Steve Bannon, chef för den konservativa nyhetssajten Breitbart News, som ny chefsordförande för kampanjen. Samtidigt utsågs rådgivaren och opinionsexperten Kellyanne Conway till kampanjchef.
Krismöte den 9 augusti
Flera högt uppsatta medarbetare till Donald Trump har försökt få honom att tona ner sig den senaste tiden, rapporterar Politico.
I ett krismöte den 9 augusti mötte exempelvis kampanjtopparna Tony Fabrizio och Paul Manafort presidentkandidaten i enrum.
Budskapet löd: "en sådan här vecka till, så kommer du inte att vinna".
Kampanjledningen hade även ett akut sammanträde den 1 augusti i New York, precis efter Demokraternas partikonvent. Den gången utan huvudpersonen närvarande. De samlade var överens om att något måste göras för att få in honom på banan igen.
Satsar på reklam
Ett önskemål har länge varit att Donald Trump ska köpa tv-reklam, inte minst under pågående OS i Rio, men först i tisdags gavs grönt ljus. Under tiden har Hillary Clinton spenderat 61 miljoner dollar, runt 500 miljoner kronor, på reklamfilmer, skriver Politico.
– Det har varit en katastrofal sommar för Trump. Jag tror att han har kastat bort vad som hade kunnat vara en möjlig vinst i valet genom en rad otvungna misstag och dumheter, säger Eric Fehrnstrom, rådgivare till Mitt Romney under dennes presidentkandidatur 2012, till Politico och fortsätter:
– Det finns en hel del organisatoriska bekymmer i Trumps kampanj som inte kan lagas på den korta tid som återstår.
Donald Trumps reklamfilmer börjar sändas med start på fredag i nyckelstater som Florida, North Carolina, Ohio och Pennsylvania.
”Låt Pence ersätta Trump”
Samtidigt försöker vicepresidentkandidaten Mike Pence ena det djupt splittrade partiet. Han har sökt kontakt och försonande samtal med tongivande republikaner som senatorerna Ted Cruz och Jeff Flake samt guvernören John Kasich.
Men många är skeptiska till chanserna att läka såren.
– Planen borde vara att låta Pence ersätta Trump. Jag tror det skulle fungera, säger Stuart Stevens, som jobbade med Mitt Romney 2012 och är en högljudd Trump-kritiker, till Politico.
Kryptisk på Twitter
Donald Trump själv förvirrade många under torsdagen genom ett kryptiskt meddelande på Twitter.
"De kommer snart att kalla mig MR. BREXIT!", skrev han med anspelning på att Storbritannien nyligen valde att lämna EU, skriver Washington Post.
En tolkning är att han menar att han trots det rådande opinionsläget kommer att vinna presidentvalet. Ja-sidans vinst i folkomröstningen om Storbritanniens EU-utträde kom efter att opinionsmätningarna inför pekat mot en vinst för nej-sidan.
”Det tänder en eld inom oss”
Hur Donald Trump kommer att bete sig framöver återstår att se. Enligt Kellyanne Conway ska den politiska plattformen nu bli tydligare utan att kärnan rubbas.
– Vi ska vässa budskapet. Vi kommer att se till att Donald Trump är bekväm med att vara sig själv, så att han inte tappar bort den där äktheten som inte går att köpa för pengar, säger hon till CNN.
Kellyanne Conway ser de dåliga opinionssiffrorna som bränsle.
– Det tänder en eld inom oss och påminner oss om vad som krävs för att lyckas.