EU bjuder 18-åringar på sommarresan
Uppdaterad 2018-12-06 | Publicerad 2018-05-03
18 år och ressugen i sommar? Då kan du ta chansen att få resan betald – om du blir en av de 15 000 i EU-kommissionens senaste projekt.
Framöver hoppas kommissionen kunna lägga miljardbelopp på ungdomarnas resor.
Från början kallades det för "gratis interrail" för alla 18-åringar i EU, när tanken väcktes i EU-parlamentet häromåret.
När kostnaden för det gick upp för beslutsfattarna skars det dock friskt i projektet – som nu ändå landat i en satsning för 12 miljoner euro, drygt 120 miljoner kronor.
Pengarna ska räcka till minst 15 000 unga EU-medborgare i sommar. Beroende på vad som sedan blir över ges en andra chans till ytterligare resenärer i höst.
300 svenskar
För att delta i Discover EU, som projektet döpts till, ska hugade resenärer i juni anmäla sig via EU-kommissionens ungdomsportal, där en särskild sida sätts upp inom några veckor. Alla EU-medborgare födda mellan den 2 juli 1999 och den 1 juli 2000 är välkomna.
De intresserade ska svara på några frågor och ange när de är villiga att åka och vart. Max fyra EU-länder får besökas i minst en och max 30 dagar. Resorna ska sedan ske mellan den 9 juli och slutet av september.
Men det gäller att ha tur. De 15 000 platserna är preliminärt fördelade mellan medlemsländerna enligt folkmängd. Det betyder i utgångsläget endast 293 platser för sugna svenskar.
Om ett land inte fyller sin kvot kommer den dock att flyttas över till andra, meddelas på en pressbriefing i Bryssel om projektet.
Vill satsa miljarder
Kommissionen fixar sedan biljetterna för de utvalda – i första hand med tåg, även om buss, färja och flyg också kan bli aktuellt. Mat och logi, försäkringar och reselitteratur får dock 18-åringarna själva – eller deras föräldrar – stå för.
Om systemet blir en framgång hoppas EU-kommissionen på mycket mer framöver. I det förslag till långtidsbudget som presenterades i onsdags avsätts mer än sju miljarder svenska kronor för att stödja interrail-resande bland EU:s unga mellan 2021 och 2028.
Frågan är bara om tågåkarsatsningen överlever de nedskärningar i budgeten som flera medlemsländer – däribland Sverige – redan krävt inför de förhandlingar som nu inleds.