Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Jagar bluffakturor – satt själv i anmält bolag

Publicerad 2013-12-07

Styrelseproffset Lars-Johan Jarnheimer, 53, driver företaget Varningsinfo som ska stoppa bluffakturor.

Samtidigt har han suttit i en styrelse som kontrollerar Energibolaget – anmält över 450 gånger till Konsumentverket.

– Det är två helt skilda saker, säger Jarnheimer.

Lars-Johan Jarnheimer, 53, är mest känd som före detta vd och koncernchef på Tele2. I dag är han styrelseproffs med uppdrag i allt från Ikea-koncernens moderbolag och MTG-ägda CDON Group till Apoteket AB och Bris styrelse.

På företaget Varningsinfo, som arbetar mot bluffakturor och blufföretag, presenteras han som ”ambassadör” och han säger själv att han är verkställande direktör.

Men Lars-Johan Jarnheimer vill inte prata om att han fram tills helt nyligen också suttit som styrelseledamot i en koncern där hårt kritiserade företaget Energibolaget Sverige, EBS, ingår.

”Inte med i operativa driften”

EBS har sedan 2010 anmälts över 450  gånger till Konsumentverket, för vilseledande marknadsinformation, människor som registrerats för abonnemang trots att de sagt nej och oskäliga avtalsvillkor.

– Det är väldigt många anmälningar mot ett och samma bolag, kan vi konstatera, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket.

Lars-Johan Jarnheimer kallar det en ”operativ fråga”. Han lämnade koncernstyrelsen för holdingbolaget, som kontrollerar EBS, när försäljningen till den nuvarande ägaren Hafslund blev klar.

Dick Malmlund är operativt ansvarig på Varningsinfo och delägare tillsammans med Lars-Johan Jarnheimer. Han ser inget problem med Jarnheimers styrelseengagemang.

– Han är inte med i den operativa driften, utan vd i Varningsinfo. Vi har haft ärenden med Energibolaget uppe, men inte tagit oss an dem eftersom det inte funnits några brister, säger Dick Malmlund.

”Följer regelverket”

Jarnheimer anklagade i en intervju med nyhetsbyrån TT förra året konkurrenter för att delvis ligga bakom de många anmälningarna mot EBS.

EBS:s vd Peter Wärme säger att företaget ringer 30 000 samtal i veckan om försäljning av el, men aldrig blivit fällda.

– Vi följer regelverket exakt. Jag har sålt el till privatkunder sen 2003. När man jobbar så mycket med kunder som vi gör kan det bli att en kund upptäcker något som inte är riktigt, men så fort kunden säger till oss reder vi upp det.