Svenskar ännu fast i Istanbul
Publicerad 2017-01-11
I helgen orsakade snöoväder kaos för turkisk flygtrafik.
Flera dagar senare är svenskar ännu fast på Atatürks flygplats.
– Det är bara rent jävla kaos, säger Thomas Andersson.
Tiotusentals resenärer har drabbats av det kraftiga snöoväder som förra veckan ställde till det för flygtrafiken i Turkiet.
Redan i söndags rapporterades att många svenskar var drabbade efter att uppemot en halvmeter snö satt käppar i hjulen.
Fortfarande – mer än två dygn senare – sitter svenskar kvar på flygplatsen i Istanbul i oviss väntan.
– Det är bara rent jävla kaos här. Det är hur mycket folk som helst på flygplatsen och vi får ingen information. Det är en röra. Vi har fått bokat om flyg, och när det närmat sig har det blivit inställt igen, säger Thomas Andersson.
Skulle mellanlanda
Han och frun Margaretha flög i fredags från Bangkok och tvingades då landa på flygplatsen Şanlıurfa nära den syriska gränsen. Under lördagen flögs de till Istanbul där mellanlandningen skulle skett. Sedan dess har de varit fast.
– Vi har suttit i en liten fåtölj sedan dess. Man vågar inte ta in på hotell eftersom man får nya besked hela tiden. När flyget ställs in får man ställa sig i en flera hundra meter lång kö för att boka om igen, säger Thomas Andersson.
I måndags skulle han och frun ha återgått till arbetet efter semestern i Thailand. Nu vet de inte ens när de får komma hem. Under tisdagseftermiddagen ska deras flyg gå, enligt de senaste beskeden, men de är inte hoppfulla.
– På mer än hälften av alla flyg som ska gå så blinkar det ”cancelled”. Vi får se hur det blir med vårt.
Läget på flygplatsen beskriver han som kaosartat – med desperata barnfamiljer och uppjagade vuxna överallt.
– Det är katastrof, det är det värsta jag varit med om på en flygplats. Folk mår inget vidare. Det bråkas som fan i köerna och är ett jäkla liv. Jag har sett folk stå och gapa och skrika och allt möjligt.
Ingen hjälp
Flygbolaget Turkish Airlines, som fullkomligt dominerar trafiken till och från Atatürk, har inte varit mycket till hjälp för Thomas och Margaretha.
– Det är det sämsta jag varit med om. Vi får ingen information från dem, ingen mat och inget vatten. De hjälper inte till med någonting. Jag har provat med andra bolag, men det är knappt några plan som går härifrån.
Utrikesdepartementet hänvisar till sin hemsida, där det finns information om aktuellt läge i Turkiet.
”Följ information och instruktioner från ditt resebolag, flygplatsens hemsida och lokala media”, skriver UD.
Någon information om hur många svenskar som är strandade har man inte. Inte heller finns någon hjälp att ordna med på plats.
– Det är en väldigt tråkig omständighet för de drabbade, men vi har inte så stora möjligheter att påverka just det, säger Katarina Byrenius Roslund vid UD:s presstjänst.
Aftonbladet har sökt Turkish Airlines som inte har någon prognos om när trafiken förväntas gå som normalt.
”På grund av extrema väderförhållanden och operativa svårigheter har vi stått för 15 000 övernattningar och 40 000 måltider på flygplatsen. Vi hoppas att väderförhållandena blir bättre snart så att vi kan flyga passagerarna till sina destinationer på ett säkert sätt så snart som möjligt”, skriver flygbolaget till Aftonbladet.