Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Registreringsnummer på väg att ta slut

Uppdaterad 2019-06-25 | Publicerad 2013-11-22

Registreringsnummer på svenska fordon är på väg att ta slut.

Snart har alla bokstäver och siffror använts i alla kombinationer, och Transportstyrelsen utreder nya alternativ.

– På några års sikt måste vi hitta en alternativ lösning, då tar numren slut, säger Mikael Andersson, pressansvarig på Transportstyrelsen.

Strukturen med tre bokstäver och tre siffror på svenska fordons registreringsskyltar har använts sedan 1973. Men snart kan det bli nytt utseende på skyltarna.

Registreringsnumren håller nämligen på att ta slut.

– Det som ligger närmast till hands är att vi har två begynnelsebokstäver som inte har använts än, det är Y och Z. Det första som kommer att hända är att vi börjar använda dem under 2014. Det kommer att täcka behovet under ett antal år, säger Mikael Andersson, pressansvarig för registreringsfrågor på Transportstyrelsen.

Han har svårt att säga exakt när registreringsnumren kommer att vara slut, eftersom det beror på hur vagnparken i Sverige växer. I dag finns ungefär 9,5 miljoner fordon i landet.

Kan återanvändas

Ett registreringsnummer kan till exempel återanvändas ett år efter att en bil har skrotats.

– På sikt här så måste vi till med en förändring, då är registreringsnumren slut i Sverige. Vi pratar om fem år ungefär. Det beror på hur mycket fordon vi registrerar i Sverige.
Frågan utreds redan av Transportstyrelsen, eftersom man vill hinna hitta nya alternativ innan frågan blir akut.

På dagens svenska registreringsskylt finns det plats för sju tecken, men bara sex används för bokstäver eller siffror. Tidigare satt ett skattemärke i mitten på skylten, men där är nu en tom plats. Ett av alternativen som analyseras är att utöka antalet tecken till sju. Ett annat alternativ är att behålla sex tecken-strukturen men att förändra den på olika vis.

– Det är än så länge bara arbetshypoteser, så det kan vara vanskligt att göra uttalanden om dem. Men vi kommer att hitta en lösning där vi tittar på alla aspekter av systemet.

Miljonbelopp

Vad kostnaden kan bli för förändringen är svårt att sia om. Men den lär hamna på miljonbelopp, erfar Aftonbladet, eftersom det omfattande vägtrafikregistret skulle genomgå en rejäl förändring. Och i nästa steg måste myndigheter och andra parter som använder samma registret genomgå förändringar.

Kostnaden för att driva vägtrafikregistret står i dag alla som äger ett fordon i Sverige för genom vägtrafikregisteravgiften på 65 kronor som betalas årsvis. Mikael Andersson tror inte att avgiften kommer att höjas om registreringsskyltarna ändras.

– Normalt brukar den typen av insatser rymmas inom de pengar vi får in av avgiften. Vi får inte höja den hur som helst heller, det är ett regeringsbeslut.

Följ ämnen i artikeln