Här är Sveriges värsta spammare – just nu

Publicerad 2012-10-15

Svämmar din mejlbox över av skräppost?

Då är du inte ensam.

Varje dag pumpas tusentals olagliga mejl ut – och nu ska Konsumentverket ta i med hårdhandskarna mot skräppostbolagen.

– Vi följer upp allt som anmäls. Annars skulle det bli vilda västern, säger Konsumentverkets jurist Marek Andersson.

Sedan 2004 är det olagligt att skicka ut reklam i form av mejl och sms som mottagaren inte beställt.

Trots det skickas tusentals olagliga mejl ut varje dag, och sedan lagen trädde i kraft har Konsumentverket tagit emot drygt 90 000 anmälningar.

– Det rinner på i en ganska strid ström. En del skärper sig efter att de fått en tillsägelse från oss, medan andra fortsätter som om ingenting hänt, säger Marek Andersson, jurist på Konsumentverket.

På listan över de 20 företag som fått flest anmälningar emot sig de senaste tre månaderna är det en spridd blandning av branscher och bolag.

Allt från rena reklamsajter och företag som lockar med försäkringar mot fortkörningsböter – till stora mediebolag ryms på listan.

– Det inte bara de som vill marknadsföra sina produkter som skickar ut spam. Det finns även så kallade harvesters, som samlar in information om användarna och sedan säljer vidare den informationen, säger Marek Andersson.

Kan få böta en halv miljon

För att bli svårare att komma åt försöker många av företagen bakom skräpmejlen dölja vem som är den egentliga avsändaren.

– Men vi kan se exakt vilken väg mejlet tagit från avsändare till mottagare, inte bara själva företagsnamnet, säger Marek Andersson.

Han förbereder just nu rättsliga åtgärder mot tre svenska företag som bryter mot lagen om och om igen. Vilka de tre företagen är vill han dock inte avslöja.

– Nej, i och med att vi inte bestämt exakt hur vi ska göra så vill jag inte avslöja det. Men antingen kommer de att hamna i Marknadsdomstolen eller så får de ett så kallat förbudsföreläggande. Bryter de mot förbudsföreläggandet kan de få betala vite på runt 500 000 kronor, säger Marek Andersson.

”En tjänst vi köper in”

Aftonbladet har varit i kontakt med flera av företagen som fått flest anmälningar emot sig de senaste tre månaderna, och många av dem säger sig vara helt omedvetna om kundernas vrede.

– Nu blev jag alldeles överrumplad. Det är inte vi själva som skickar ut breven, utan det är en tjänst som vi köpt in från ett annat företag, säger Jan Runesson på stjarnklart.com.

Enligt Jan Runesson ska företaget nu se över sina rutiner kring e-postreklam.

– Det får vi ju helt klart göra, detta är absolut inte i linje med vad vi vill uppnå med våra utskick, säger han.

Ett annat företag på listan är resesajten Mr Jet.

– Vi har väldigt tydliga mål med vår marknadsföring via e-post och då handlar det om att fler prenumeranter inte nödvändigtvis ger bättre marknadsföring. Vi vill bara att de som verkligen vill ha våra utskick ska få dem, säger Lina Rödin, presskontakt på Mr Jet.

Till skillnad från stjarnklart.com är det Mr Jet själva som står för reklamutskicken. Och Lina Rödin kan till viss del förstå att man blir anmälda.

– Det blir alltid en del problem med avregistreringen, trots att vi försöker göra det så enkelt som möjligt att avregistrera sig. En del ringer in och frågar hur man gör och då försöker vi alltid hjälpa till men ibland verkar det vara lite krångligt ändå, säger hon.

Ändrar sina rutiner – direkt

Ett annat företag som det regnar in anmälningar mot är sajten kalsong.nu, men inte heller där känner man till anmälningarna.

– Vi köpte det här företaget för fyra månader sedan. Den förre ägaren berättade att han skickade ut ett nyhetsbrev varje vecka och visade oss hur databasen fungerade. Vi har kört vidare på samma koncept, säger Abbe Hintsa, delägare ägarna i kalsong.nu.

Han tror att det är de äldre kunderna som tröttnat på utskicken.

– Jag ser inga andra alternativ. Nu har vi ett system där man aktivt tackar ja eller nej till både sms och epost. Om man tackar nej så får man inte ett enda mejl, säger Abbe Hintsa.

Efter samtalet från Aftonbladet ändrade kalsong.nu sina rutiner omedelbart.

– Vi har ändrat helt och hållet nu så ingen av de gamla kunderna kommer att få några fler mejl. Det är så klart tråkigt att höra att vi fått anmälningar emot oss, men samtidigt gör detta att vi kan få bättre rutiner, säger Abbe Hintsa.

Så skyddar du dig mot skräpposten

Anmäl. Genom att anmäla de som skickar skräppost till dig underlättar du Konsumentverkets arbete. Om du inte anmäler så känner inte Konsumentverket till problemen och då kan de inte göra något åt det.

Installera om allt. Om du har en relativt ny adress men ändå får skräppost finns det en stor risk att din dator blivit smittad av så kallad malware. Genom att spara det som är viktigt och sedan installera om allt kan du bli kvitt problemen.

Byt adress. Om du regelbundet får skräppost och har haft din adress en längre tid är det med största sannolikhet kört. Enligt Marek Andersson är enda räddningen då att skaffa sig en ny adress.

Dra till baka ditt samtycke. Genom att delta i olika tävlingar på nätet är det lätt att tillåta företag att skicka e-post till dig utan att du vet om det. Men om du drar tillbaka ditt samtycke blir företagets utskick olagligt.

ANNONS