Wetterstrands hemliga strategi
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-09-02
Så raggar MP röster bland de unga på nätet
Här är den hemliga plan som ska få unga att rösta Miljöpartiet till Rosenbad.
De gröna går stenhårt ut med annonserar på sajter med musik, mode och dataspel.
– Om unga röstar kan vara helt avgörande för om vi vinner valet, säger Maria Wetterstrand.
En halv miljon ungdomar får rösta för första gången i årets val, men hittills har politikerna mest pratat om pensionärer. Men nu ska det bli ändring.
Hårdsatsar på de yngsta
Från i går, när förtidsröstningen inleddes, hårdsatsar partierna för att även nå de yngsta.
Miljöpartiet har tagit fram en särskild strategi för hur det ska gå till:
• Miljöbudskap pumpas ut i annonser på webbplatser där yngre finns. Spotify, Seconds, Radarzine och Djungeltrumman är några exempel.
• Maria Wetterstrand startar facebookgruppen "Jag har röstat rödgrönt".
• En ny affischkampanj för att få ungdomar att rösta har tagits fram.
– Stoppa ned röstkortet i väskan och bär det med dig. Då kan du rösta när det passar dig, säger Maria Wetterstrand, som i går förtidsröstade i barndomsstaden Eskilstuna.
Viktigt att vända sig till unga
- Vi vet att Miljöpartiet har en kraftig överrepresentation av unga bland våra väljare. Då är det också viktigt att de känner att vi vänder oss till dem med vår politik och vårt budskap.
Miljöpartiets annonser kommer att finnas på sajterna. Men språkröret Maria Wetterstrand planerar inte att själv att finnas där. Trots att hon är en inbiten dataspelare har hon inte påverkat valet av webbplatser.
– Nej, det har jag inte. Jag spelar mest Civilization IV. Det kommer en ny version i oktober, men då hoppas jag att jag inte kommer att ha tid att spela…
Inte heller lyssnar hon på musik via Spotify.
– Det borde jag väl, men jag hinner aldrig sitta ner och njuta av musik längre, säger hon.
Men MP är inte ensamt om att vilja åt den halva miljonen förstagångsväljare. Centern lanserar till exempel sajten vallokaler.se i dag.