Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Därför gör vi egna opinionsmätningar

Publicerad 2014-05-09

I dag tar Aftonbladet nästa steg mot en modernare opinionsjournalistik och börjar med egna opinionsundersökningar.

Målet är att bättre spegla vad Sverige tycker.

– Det är resultatet av en mycket unik och solid satsning. Det är också ett första steg att utveckla modern research för journalistik, säger Jan Helin, publisher för Aftonbladet.

Aftonbladet och de övriga sajterna i Schibstedkoncernen har en unik ställning i Sverige. Tillsammans når de nästan åtta av tio svenskar.

Det innebär en unik möjlighet till snabba och träffsäkra opinionsundersökningar.

– Traditionella metoder med telefonintervjuer har kommit till vägs ände. Genom att jämföra omfattande datamängder från en stor onlinepanel med information från offentliga källor kan vi få resultat som i kvalitet överträffar det som många vanliga undersökningar levererar, säger projektledaren Karin Nelsson på undersökningsföretaget Inizio, som leder arbetet med att utveckla mediehusets opinionsmätningar.

Mål på 50 000 personer

I dag har panelen drygt 13 000 medlemmar. Målet är en researchpanel med 50 000 personer som så långt det är möjligt speglar hur Sverige ser ut.

Resultaten från undersökningarna kommer att publiceras i Aftonbladet under vinjetten Sverige Tycker.

– Kraften i Aftonbladets och Schibsteds system är imponerande och hoppingivande, säger Jan Helin.

Medlemmarna i panelen kommer att få svara på en kort enkät ungefär en gång i månaden. Det handlar om några få frågor om inte ska ta mer än ett par minuter att besvara via mobiltelefon, läsplatta eller dator.

”Så transparanta som det går”

Ämnena kommer att spänna över allt från traditionella och återkommande opinionsfrågor till dagsaktuella ämnen inom sport, nöje och nyheter.

Frågorna och de anonymiserade resultaten kommer så småningom att finnas tillgängliga för nedladdning.

– De som svarar är naturligtvis helt anonyma, men för övrigt kommer vi att vara så transparenta som det bara går, säger Karin Nelsson.

Tidigare har den här sortens undersökningar gjorts genom ett stort antal slumpmässigt utvalda intervjuer.

Men i takt med att svarsfrekvensen har minskat de senaste åren har träffsäkerheten minskat. Istället har webbaserade panelundersökningar utvecklats som ett nytt och effektivt alternativ.

– Det finns en internationell standard för hur denna undersökningsmetod med paneler dit man anmält sig frivilligt ska genomföras. Den standarden följer vi, säger Karin Nelsson.