Sveriges varumärke stärkt av pandemin

TT

Publicerad 2021-09-11

Ett lands varumärke påverkas av hur väl det klarar av att hantera exempelvis en pandemi. Arkivbild.

Sverige klättrar i rankingen över de länder som anses ha hanterat coronapandemin bäst. Av 60 länder placerar sig Sverige på sjunde plats.

Nation Brands Index (NBI ) är en studie som mäter styrkan i olika nationers varumärken och hur väl länderna hanterar viktiga globala frågor.

Precis som förra året handlar en del av av årets undersökning om hälsokriser och coronapandemin. När 60 000 personer från 20 länder har tillfrågats om sin syn på hur olika nationer hanterat pandemin placerar sig Sverige på sjunde plats – att jämföra med plats 15 föregående år.

Enligt undersökningsföretaget Anholt Ipsos är länder som rankas högst i studien de som har lyckats väl med att distribuera vaccin till sina medborgare och att kontrollera smittan. Framför Sverige i listan finns Tyskland, Kanada, Schweiz, Nya Zeeland, Australien och Norge.

På Svenska institutet ser man på Sveriges placering som ”mycket positiv”.

”Vi ser sällan länder göra den här typen av förflyttningar i internationella index under så kort tid. Vårt land uppfattas ofta ha agerat konsekvent under pandemin. Vi vet sedan tidigare att Sverigebilden är stabil över tid. Den här mätningen är en god indikator på det”, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet, i ett pressmeddelande.

Studien gjordes av Anholt Ipsos under juli och augusti 2021.

DAILY Är det över nu?

Aftonbladet Daily med Markus Larsson, rockjournalist på Aftonbladet.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen


Jackpott – 15 miljoner på Stryktipset: Följ expertens
system