Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Nytt Pisa-resultat: Fortsatt uppåt för svenska elever

Publicerad 2019-12-03

Sveriges Pisa-resultat går fortsatt uppåt.

Elevernas resultat har gått upp inom samtliga områden.

Men svenska skolans likvärdighet är fortfarande sämst i Norden.

Svenska elever förbättrar sina resultatSvenska elever förbättrar sina resultat

Pisa-mätningarna, som genomförs av organisationen OECD, visar hur svenska 15-åringars kunskapsnivåer står sig internationellt.

För sex år sedan kom en chockrapport som visade att svenska elevers

kunskapsnivåer dök. Nu har vi återhämtat oss.

Ökar i alla ämnen

Enligt Ekot, som tagit del av rapporten på förhand, ligger svenska 15-åringars resultat signifikant över genomsnittet i OECD-länderna – i alla tre ämnena.

  • I läsförståelse ökar Sveriges poäng från 500 till 506.
  • I matematik ökar poängen från 494 till 502.
  • I naturvetenskap ökar poängen från 493 till 499.

Det innebär att de svenska resultaten är tillbaka på samma nivå som 2006, innan de började sjunka, uppger Skolverket.

– Det är en fortsatt positiv trend, säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson på en presskonferens.

Generaldirektören om Pisa: ”Jag är inte förvånad”Generaldirektören om Pisa: ”Jag är inte förvånad”
Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.

Inte bäst på likvärdighet

Jämfört med undersökningen 2015 fortsätter resultaten uppåt, och trenden verkar fortsätta. Förbättringen är dock inte statistiskt säkerställd.

– Det går inte att peka ut någon enskild orsak till de förbättrade resultaten. Däremot vet vi vilka kvaliteter som behövs för att nå goda resultat. Det handlar om att ha koll på elevers lärande, säkra arbetsron med tydliga regler och rutiner, fokusera på skolans kunskapsuppdrag och ha höga förväntningar på både elever och lärare, säger Peter Fredriksson enligt Skolverkets hemsida.

I ett internationellt perspektiv ligger svensk skola kvar på en genomsnittlig nivå rörande hur likvärdigt skolsystemet är. Det innebär att Sverige är sämst i Norden rörande likvärdiga skolor, och ingen förbättring syns i rapportens resultat.