Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Han varnade för lös räls redan i somras

Publicerad 2013-11-12

Expert: Risk för urspårning om inget görs

Banarbetare och experter varnade redan i somras för olycksriskerna vid Södra station.

Detta sedan rälsen lossnat – gång på gång.

– Till slut kan man ju få haveri och det är en katastrof om det blir problem där, sa KTH-ptofessorn Ulf Olofsson till Sveriges Radio P4 i augusti.

Sträckan mellan Södra station och Stockholms centralstation är Sveriges hårdast belastade järnväg.

Problemet med den lösa rälsen har varit känt länge.

Underhållspersonal från Trafikverket har gång på gång tvingats slå fast rälsen igen. Fram till augusti i år hade 520 fästpunkter slagits fast sedan de lossnat.

Banarbetare slog larm

Banarbetare har länge varnat för riskerna. Det har även de experter som kallats in för att granska sträckan gjort.

– Är det så att man behöver slå in femhundra infästningspunkter på en kilometer så säger det att man inte har kontroll på spåren längre. Till slut kan man ju få haveri och det är en katastrof om det blir problem där, sa Ulf Olofsson till P4.

Under våren och sommaren har flera sträckor upprustats, och fler underhållsarbeten var planerade.