Aftonbladet ökar – igen
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-19
Under nyhetstäta september drog Aftonbladet ifrån.
Igen.
Upplagan ökar – liksom gapet till konkurrenterna.
– Det är ett kvitto på att vi har gjort ett bra jobb, säger chefredaktör Jan Helin.
Aftonbladets pappersupplaga ökar – för första gången på tre år.
I september sålde vi i snitt 359 700 tidningar per dag, en ökning med 600 exemplar jämfört med samma månad förra året.
Gapet ökade
Samtidigt minskade Expressen/GT/Kvällsposten sin upplaga med 17 000 ex om dagen.
Det innebar också att gapet ökade – tillsammans sålde de tre tidningarna 76 500 exemplar färre än Aftonbladet. Varje dag.
En av förklaringarna är att stora nyheter brukar gynna den marknadsledande tidningen.
Händelserna som engagerade mest i september var helikopterrånet, mordet på Linda Chen och Ulf Larssons död.
”Ett väldigt bra jobb”
– Det visar att vi har gjort ett väldigt bra jobb under en väldigt nyhetstät månad. Vi har sett det här förut. Vid stora nyhetshändelser väljer man Aftonbladet, säger chefredaktör Jan Helin.
Den uppåtgående trenden för Aftonbladet har varit stadig sedan januari i år.
– Expressen tog en del av vårt gap ungefär för ett år sedan, som ett reslutat av framgångsrika tilläggsprodukter. Därefter har vi sakta men säkert tagit tillbaka det.
Utvecklar både papper och nät
Nu fortsätter arbetet med att bli ännu bättre.
– Vi ska fortsätta utveckla Aftonbladet mot våra målgrupper. Fortsätta vässa vårt nyhetsarbete i tidningen såväl som på sajten, säger Jan Helin.