Svenska snabbtåg sämst i klassen
Publicerad 2016-08-24
Svenska snabbtåg hamnar långt ned i internationell statistik över punktligheten, det visar ny statistik från Trafikverket.
– Man kan inte skylla SJ för problemen, säger Peter Uneklint på myndigheten.
Sverige hamnar på en riktig bottenplacering när man jämför hur punktliga tågen är runt om i världen. Bara 66 procent av snabbtågen kom i tid på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö under perioden 2008-2015, skriver Svenska Dagbladet. De tåg som det handlar om är då SJ:s X2000-tåg.
”Sämst i Europa”
Motsvarande punktlighet i Japan var 99 procent. I Spanien och Frankrike höll 98 respektive 92 procent av snabbtågen tiden.
– Vi har den sämsta punktligheten i Europa. Men det kan man inte skylla SJ för. Fel i anläggningen (spår, ledningar med mera) står för omkring 60 procent av förseningarna och det beror på att vi haft ett bristande underhåll i årtionden, säger Peter Uneklint på Trafikverket till tidningen.
Problemet är inget nytt och redan 2008 var punktligheten nere på 65 procent. Ett bidragande problem är att svenska snabbtåg körs på samma spår som lokal- och godståg, vilket gör att små förseningar snabbt blir stora om ett snabbtåg hamnar bakom ett långsamt tåg.
Dessutom går många tåg på banor som har nästan 150 år bakom sig och resandet har fördubblats de senaste 25 åren vilket gör att det blir trångt på spåren.