Att begränsa hastigheten är ett självmord för Volvo
Nästa år ska ingen ny Volvo kunna köra fortare än 180 km/tim, säger Volvos vd Håkan Samuelsson till nyhetsbyrån Bloomberg. ”En stor del av olyckorna på motorvägar beror på för hög hastighet och i Tyskland betyder det med all sannolikhet allt över 180”, säger han.
Som inte har läst på ordentligt.
Det enda Volvo uppnår med beskedet är en del spridda ryggdunkningar från miljöhåll och kanske från en del svenska trafiksäkerhetsforskare.
Och vad värre är, totalstopp för försäljningen i Tyskland. För inte en enda tysk köper en bil för över halvmiljonen om han inte kan fortsätta att köra i fri fart på Autobahn.
På tyska motorvägar dödades år 2017 så få som 409 personer. (Enligt Statistisches Bundesamt, Unfallentwicklung auf deutschen Straßen 2017.) Av dem satt 215 personer i en personbil. De andra körde hantverkarbilar, lätta lastbilar eller långtradare (som inte kör fortare än 180). Eller var fotgängare på fel plats.
Tyskarna körde (år 2016) 784 miljarder kilometer på olika typer av gator och vägar. En tredjedel kördes på motorvägar men bara var fjortonde olycka med personskador inträffade på motorvägarna som de tyska myndigheterna, i motsats till Volvo-chefen, anser vara de allra säkraste vägarna.
Hur många olyckor som inträffade på vägavsnitt med fri fart anges inte i statistiken. Däremot, som Håkan Samuelsson tagit fasta på, orsakades de flesta av för hög hastighet.
Inte högre än 180, det sägs ingenstans. Men ”i förhållande till omständigheterna”. Kanske för fort i dåligt väder, dimma eller halka. Eller för fort i förhållande till fartgränsen. Eller i för tät trafik. Stora seriekrockar är vanliga när tyskarna ligger för nära. Eller för fort när en berusad fotgängare vinglade ut i vägbanan i mörkret.
Tyska Autobahn är troligen världens säkraste vägar. Både av avsnitten med hastighetsbegränsning (som överväger) och avsnitten med fri fart.
Att begränsa hastigheten i alla Volvo-modeller till 180 är ett ekonomiskt självmord. Bara den tillverkare som vill lägga ner försäljningen på den viktiga tyska marknaden kommer ens på tanken.
Så Håkan Samuelsson, som vad jag förstår i varje fall hjälpligt kan läsa tyska, läs olycksstatistiken en gång till. Jobba vidare på att göra bilarna säkra i stan och på landsvägen. Och sluta upp att spela bror duktig. Det funkar inte i Tyskland. Och ingen annanstans heller.
Men Audi, BMW och Mercedes blir glada. Jag lovar. De slipper en efterhängsen konkurrent. Och inte bara på hemmamarknaden.
På många av Volvos viktigaste marknader vill folk kunna skryta med hög toppfart. Även om de aldrig ens är i närheten.
Som i USA där premiumbilar från Europa ofta säljs med alldeles onödigt starka motorer. Och alldeles onödigt hög toppfart. Men där highway patrol ser till att hastigheterna hålls i närheten av fartgränsen.
För övrigt är olyckorna i med allvarligt skadade eller döda i trafiken den lägsta sen 1970-talet i Tyskland. Trots att bilarna blir allt snabbare.
Förra året lovade Håkan Samuelsson att sluta att utveckla nya dieselmotorer. Redan då firade de tyska tillverkarna, som inte ens tänkt tanken att sluta förfina de snåla och miljövänliga dieselmotorerna.
Nu undrar säkert de tyska bildirektörerna hur länge Håkan Samuelsson blir kvar på jobbet.
Jag också.