Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Obama desperat efter ny slogan

Publicerad 2012-04-09

”Hopp och förändring” är körd.

Inför 2012 behöver president Barack Obama en ny snitsig slogan som sätter sig hos folket.

Men klockan tickar.

Två ord tapetserade stora delar av USA hösten 2008.

”Hopp”. Och ”Förändring”.

Men det var då.

Inget drömskt budskap

Och nu, inför valet den 6 november, är Obama inte längre en Washington-outsider som kan vinna på ett drömskt budskap om nya, bättre tider. Istället är han en del av det politiska etablissemanget i en ekonomi som fortfarande är i kris.

Det är nu alltså avsevärt svårare för strategerna i Vita huset att kläcka slagord som fastnar – och som ger väljare en positiv bild.

Tre alternativ

Några varianter har testkörts:

”Framtidens vinnare”, ”Vi kan inte vänta” och ”Vi lägger inte av”, men ingen har satt sig. Och det börjar bli bråttom.

Enligt webbtidningen Politico behövs omkring sex månaders intensiv tv-reklam för att en kampanj ska fastna. Det är i dag 211 dagar, alltså sex månader och fyra veckor, kvar till valet.

Att Obamas slogan på något sätt kommer att handla om ekonomi står dock klart, enligt Politico.