Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Skola skippar datorer – eleverna ska lära sig på gammaldags vis

Publicerad 2018-04-30

En dansk privatskola tycker att tekniken går ut över elevernas lärande – därför har man valt att ha så lite tekniska hjälpmedel som möjligt i skolan. Yngre elever får inte använda teknik alls, skriver danska TV2.

Danmark är ett av länderna i världen där tekniska prylar som datorer används flitigt i undervisningen i grundskolan. Men danska privatskolan Per Gyrum i Nordsjälland går mot strömmen. Den skolan är nästintill helt teknikfri. Det är endast de äldsta eleverna från sjunde klass som får använda dator i undervisningen. De yngsta använder ingen teknik alls, och fjärde- och sjätteklassarna har med sig dator någon enstaka gång, när de har fått veta det minst en dag i förväg, skriver danska TV2.

Dessutom får inga av skolans elever använda mobiler under dagen. Mobilerna placeras i en låda och ges tillbaka när skoldagen slutar.

Rektorn Charlotte Bie anser att ipads inte hör hemma i den ideala skolan. Skolans ledord är att man går i skolan för att lära sig att lära. 

– Lärande ska inte kännas som ett långt straff. Men det är också viktigt för elever att veta att nu så lär du dig något, nu har du rast, och nu lär du dig något igen, säger hon till danska TV2.

”Ett socialt experiment”

Alla håller dock inte med. Enligt Danmarks it-och medievägledareförening är tekniken ”dagens penna”, därför är det viktigt att man lär elever lär sig hur det fungerar.

– Det är väldigt få personer idag som kommunicerar via vanlig post, säger föreningens ordförande John Klesner.

Charlotte Bie är inte enig, det är inte grundskolans uppgift menar hon. Hon tycker att tekniken gått ut över elevernas lärande.

– Det är nästan som ett socialt experiment vi utsätter skolan för, som är en så viktig del av vårt samhälle, när vi hittar något nytt. Vi slänger all den gamla pedagogiken och bestämmer att allt ska vara modern teknik. Jag höjer ett rött flagg för detta, vi vet inte vad det slutar med, säger hon.

Charlotte Bille betonar att skolan inte är rädda för teknik men tycker att det ska introduceras först i senare klasser – när det ger en mening.

Forskaren: ”Förnuftigt att lära sig digital teknik”

Enligt forskaren Jeppe Bundsgard är det svårt att sätta gränser på hur mycket teknologi man ska använda och när. Det finns både för- och nackdelar. Nackdelen är att det kan bli så att man fokuserar mer på att få tekniken till skolan – snarare än att se till att leverera den bästa utbildningen. Och att man inte anpassar den efter undervisningen. Samtidigt menar han att digitala läromedel utvecklats under åren och att lärarna blir bättre på att använda dem. Dessutom är det viktigt att barnen lär sig hur man beter sig i en digital värld. Detta för att de börjar använda sig av teknik tidigt i åldrarna.

– De måste få en kritik inställning till vad de möter på nätet. De behöver veta hur man ska dela och installera saker. Dessutom kan det vara förnuftigt att lära sig digital teknik som klarar av saker man annars inte kan, säger forskaren till danska TV2.

Följ ämnen i artikeln