Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Nya besöksrekord för Aftonbladet TV

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-27

Tv-klippen med mirakelflickan och hyllningarna av Pia Sundhage var två av de mest sedda förra veckan.

För de svenska idrottarna var OS en besvikelse.

Men för Aftonbladets webb-tv blev det en formidabel succé.

Förra veckan uppnåddes den nya rekordnoteringen med hela 1 281 000 unika besökare.

Aftonbladet.se nådde under de två OS-veckorna flera nya toppnoteringar.

Webb-tv hade förra veckan 1 281 000 unika webbläsare, en trafik som är betydligt större än såväl DN.se som TV4:s samtliga sajter tillsammans. Sammanlagt tittade våra besökare 6,6 miljoner gånger på våra TV-inslag.

Störst på webb-tv

Därmed befäster Aftonbladet TV sin position som Sveriges överlägset största webb-tv-kanal.

– Det är fantastiskt. Vi tog ju få medaljer, men webb-TV-mässigt var OS en stor seger för oss, säger Elsa Falk, chef för webb-tv på Aftonbladet Nya Medier och fortsätter:

– Det är främst tack vare fokus och skickliga medarbetare som har gjort ett fantastiskt jobb. Dessutom kunde vi visa de mest dramatiska ögonblicken under OS som när Ara Abrahamian lade ifrån sig sin bronsmedalj , när Sanna Kallur föll i semifinalen eller när vi fick två överraskande silvermedaljer i cykel.

Större än hela Expressen.se

Också Sportbladet.se nådde rekordnivåer under OS. Förra veckan hade OS-sajten över 1,4 miljoner unika webbläsare. Sportbladet.se hade över 1,8 miljoner unika webbläsare – större än hela Expressen.se som nådde drygt 1,7 miljoner .

– OS i Peking var den första riktiga internetolympiaden och vår bevakning blev en stor succe, säger Nya Mediers sportchef Rickard Westman. Det lyckade samarbetet mellan kvällstidningens reportrar och aftonbladet.se gav extra kraft åt vår rapportering,

Aftonbladet Nya Mediers chefredaktör Kalle Jungkvist:

– Den enorma tillväxten för webb-tv beror inte bara på OS. Vi ser att alltfler allt oftare tittar på nyheter, reportage och andra TV-inslag. Vi kommer nu att satsa ännu hårdare på att stärka vår webbtv-satsning med spännande, informativa och underhållande inslag.