Framtidens flygplan
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-11-06
Släpper bara ut vatten - men lyfter inte på många år
Den ser ut som en bukstinn jättefågel med knäckta vingspetsar.
Just designen är det som gör planet unikt.
SAX-40 är både tystare och miljövänligare än något annat passagerarplan.
Trots det vet ingen om det någonsin kommer att byggas.
Det är brittiska och amerikanska forskare som slagit sina kloka huvuden ihop för att hjälpa till att minska utsläppen från bränsleslukande passagerarplan.
Flygbranschen är av tradition mycket konservativ och få förändringar av grundkonstruktionen har gjorts sedan den första Boeing 707 lyfte 1957.
- Men skälen att förändra planen radikalt blir allt starkare, säger professor Ann Dowling till BBC.
Hon arbetar vid universitetet i Cambridge och leder SAI-gruppen - Silent Aircraft Initiatv.
Skapelsen som nu bara finns på ritbordet kan bli det första i en ny generation betydligt tystare passagerarplan.
SAX-40 har dessutom tack vare sin extrema design cirka 35 procents lägre bränsleförbrukning än något plan med motsvarande prestanda.
Den speciella formen på kroppen och vingarna gör det till en extremt effektiv flygmaskin.
På företaget Boeing är man försiktigt optimistisk.
Där pratar man redan om hybridmotorer som inte släpper ut avgaser alls - bara vatten.
- Med bränsleceller kan man effektivt omvandla konventionellt jetbränsle till vätgas. Enda biprodukten blir vatten, säger Bill Glover, chef vid miljöavdelningen på Boeing till BBC.
Trots det ligger tekniken minst 10 år fram i tiden - om den någonsin blir verklighet.
Skälet är pengar.
Att skapa helt nya flygplan är oerhört dyrt.
Boeing vet. I slutet av 1960-talet, då företaget lanserade 747:an, fick man akuta svårigheter och tvingades skära ner från 100 000 anställda till 38 000 personer.
Projektet Airbus har drabbats av allvarliga förseningar vilket fått köpare att dra öronen åt sig.
Om plan av typen SAX-40 blir verklighet beräknas det kunna vara i luften tidigast år 2030.
Caroline Olsson