Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Så mycket pengar satsar partierna inför valet

Publicerad 2014-04-15

Piratpartiets ledare Anna Troberg.

Nu startar kampanjkriget mellan partierna.

Miljoner läggs på att få ut vallöften under supervalåret, men bara ett parti lägger mer pengar på EU-valet än riksdagsvalet:

Piratpartiet.

Tv-reklam, affischer på bussen – och kanske till och med någon som knackar på din dörr.

Partierna växlar upp inför supervalåret, och lägger miljoner på kampanjer.

Men när det kommer till EU-valet flödar inte direkt pengarna.

Bara Piratpartiet, som dessutom har minst valbudget på cirka tre miljoner, lägger mer pengar på EU-valet än riksdagsvalet.

– Pengarna kommer att gå till traditionellt valmaterial som affischer, flygblad och annat informationsmaterial, och till utbildning av aktivister, säger Anna Troberg.

Någon tv-reklam har man inte råd med.

Samma slogan

Det har däremot Socialdemokraterna, som vid sidan om sin massiva dörrknackningskampanj, där man hoppas besöka runt 1,5 miljoner väljare, också kommer att lägga en stor del av pengarna på tv-reklam och reklamtavlor.

I Europaparlamentsvalet vill partiet dessutom öka sitt valresultat jämfört med förra valet 2009, enligt sin valstrategi, vilket betyder att man skulle behöva få ett väljarstöd på minst 25 procent.

Miljöpartiet, som har en budget på runt 20 miljoner, väljer att strunta i tv-reklam och istället satsa på sociala och digitala medier. Mest pengar läggs på riksdagsvalet, av reklamkostnaderna är det runt 20 procent som kommer att gå till EU-valskampanjen, uppger partisekreteraren Anders Wallner.

Vänsterpartiet, som under måndagen lanserade sin kampanjstart och sin kandidat till EU-parlamentet, Malin Björk, använder samma slogan för riksdagsvalet och EU-valet: ”Inte till salu”.

– Det handlar om att vi idag ser att EU blivit en arena för marknadsliberala högerekonomer. Vi prioriterar frågan om vinster i välfärden, som många inte tycker har med Bryssel att göra, men det finns ett handelsavtal som Europaparlamentariker ska rösta igenom 2015, som har en bestämmelse om att storföretag kan stämma länder för beslut de fattar. Det kan påverka Sverige om vi exempelvis bestämmer oss för att avskaffa vinster i välfärden, säger Malin Björk.

I år lägger man en miljon av sina sammanlagt tio kampanjmiljoner på EU-valet.

”Bra metod”

Kristdemokraterna profilerar också sin främsta EU-kandidat, journalisten Lars Adaktusson, med en EU-slogan: ”Rätt agenda i Bryssel”. Sammanlagt har man en kampanjbudget på 25 miljoner, men hur mycket som går till just EU-valet är inte specificerat.

– Mycket av vår reklam kommer att handla om vad vi vill och inte vill att EU ska göra, säger Johanna Jämstorp, pressekreterare för KD.

Även Moderaterna har en särskild slogan för EU: ”Vi tror på Europa”. 300 000 av de 900 000 samtal som partiet sagt att de ska genomföra ska också handla om EU-valet.

– Det är en bra metod för att bygga relationer och skapa förtroende, säger Henrik Sjöström, pressekreterare.

Har mycket pengar

Centerpartiet och Socialdemokraterna är de som lägger mest pengar på att valkampanja: 70 miljoner kronor. Tätt därefter kommer Moderaterna med en kampanjbudget på 65 miljoner.

Anledningen till att Centerpartiet, som är bra mycket mindre än de två giganterna, har så mycket pengar är bland annat att man 2005 sålde den tidningsverksamhet man tidigare ägde.

– Det stärkte partiets ekonomi, säger Viktoria Raft, pressekreterare.

Sverigedemokraterna kommer att synas rejält med tv-reklam, något man lägger mycket mer pengar på det här valet jämfört med förra. Partiets slagord kommer att variera beroende på val, säger pressekreteraren Martin Kinnunen.

– För EU-valet gäller det att mobilisera sympatisörer och få folk att gå och rösta, även om man är kritisk till EU. När det gäller riksdagsvalet har vi en bredare inriktning, eftersom vi vet att valdeltagandet är högt kan vi satsa på att kommunicera ett budskap, säger han.