Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Efter nedstängningen – flera teatrar i upprop 

Publicerad 2021-02-24

Den 13 mars slog flera teatrar igen runt om i världen på grund av smittrisken av covid-19.

Somliga har inte öppnat igen och på flera håll går teatrar på knäna.

Bland annat i Uppsala där Reginateatern och Uppsala Stadsteater nu går samman med ett hundratal andra för att uppmärksamma den tuffa tillvaron.

Om knappt tre veckor, den 13 mars klockan 20, kommer skådespelare på ett hundratal teatrar i 25 länder att spela den iranske dramatikern Nassim Soleimanpours hemliga pjäs "Vit kanin Röd kanin". Han skrev den för tio år sen när han själv hade utreseförbud från Iran och för honom var verket ett sätt att kommunicera, att skicka flaskpost från en öde ö. För skådespelarna och teatrarna blir pjäsen nu ett sätt att uppmärksamma branschens tillvaro i spåren av covid-19.

”Har känt en existentiell tomhet”

I Uppsala kommer stadsteaterns Jonas Österberg Nilsson att framföra pjäsen på Reginateaterns scen, framför åtta personer. Det är som bekant maxantalet vid allmänna sammankomster sen slutet av november. Att det inte blir helt tomt i publiken är Österberg Nilsson dock glad över.

– Det tycker jag är väldigt härligt. Det hade varit svårare om det bara var en livesändning för tv, för då hade jag inte fått någon respons alls.

Han har inte fått ta del av manuset än i och med att det är hemligt, men förbereder sig genom högläsning.

– Det är jättemärkligt att inte kunna förbereda sig mer. Men jag hoppas att jag ska kunna göra verket rättvisa, att det som Nassim skrivit ska komma fram. Det är min förhoppning och ambition.

Jonas Österberg Nilsson.

För honom, liksom för många andra inom kulturbranschen i synnerhet, har året varit annorlunda på grund av rådande restriktioner och han har försökt göra det bästa av situationen.

– Att arbeta som skådespelare, regissör och författare, och inte få utöva sitt yrke som dessutom är ett slags levnadssätt, det är både ett yrke och en hobby, det har bidragit till en existentiell tomhet, tycker jag. Men samtidigt har jag förkovrat mig. Jag har fått tid att läsa mycket annan dramatik och jag och mina kollegor på Statsteatern har gjort väldigt mycket för att fortbilda oss, utöka vår kunskap inom vårt yrke. Det är en lyx i sammanhanget att få göra det, så det har både varit på gott och ont.

Samtidigt ser han fram emot att få stå framför en fullsatt publik igen.

– Vissa pratar om att vi kanske kommer att uppleva ett nytt 1920-tal, att folk kommer att förkovra sig ännu mer i konst. Jag har ingen aning om det blir så men det är något som man kan hoppas på, att suget kommer att vara så starkt. För det är så starkt hos konstutövarna, det kan jag i alla fall försäkra. Jag tror att det finns en längtan hos publiken.

Det är någonting som även Maria Nilsson, tillförordnad teaterchef tillsammans med Casper Verner-Carlsson på Reginateatern, ser spår av redan nu och enligt henne står teatern redo att öppna så fort som restriktionerna lättas.

”Det går inte runt ekonomiskt”

– Vi har massa föreställningar som vi har skjutit upp och flyttat fram. Det betyder att det är föreställningar som är klara och många av dem har också publik som inte gett upp, utan hänger med under framflyttningarna av datumen.

Hon anser även att teatern haft tur jämfört med flera andra teatrar i och med att de kunnat hålla igång under stora delar av hösten och arrangera föreställningar för 50 personer.

– Och vi gjorde det mesta vi kunde av det, så vi spelade faktiskt dubbla föreställningar. Men visst har vi varit drabbade. Det går inte runt ekonomiskt att spela för 50 personer och för många artister har det varit extremt tungt under det här året, säger hon.

I och med att flera föreställningar livesänts under den senaste tiden har dock teatern utvecklat den tekniska biten, vilket gör att förutsättningarna den 13 mars är bättre nu än de skulle ha varit för ett år sen.

– Nu blir det väldigt bra kvalité, så jag tror att den här pjäsen kommer att bli väldigt sevärd. Och med Jonas Österberg Nilsson på Reginas scen och den speciella kvällens globala hyllning till alla teatrar så känns det här extra fint och betydelsefullt att genomföra.

 Maria Nilsson, tillförordnad teaterchefer på Reginateatern.

Följ ämnen i artikeln