Hundratals svenska resenärer strandade på Teneriffa – rasar mot Apollo: ”Undermåligt”
Publicerad 2018-02-26
Det har knappt blivit någon sömn för hundratals svenskar som under natten mot måndag varit fast på Teneriffas södra flygplats.
Resenärerna lovades hotell och mat av Apollo – men har i stället fått knapphändig information och flygplatsgolvet som sovplats.
– Det är jättetråkigt, verkligen. Det är något vi får se över, säger Clara Larsson vid Apollos pressjour.
Vid 16.40, lokal tid, skulle flyget med Apollo-turister lyfta från Teneriffas södra flygplats mot Göteborg.
Så blev det inte.
Dåligt väder gjorde att resan ställdes in.
– När det hade gått en timme efter att flyget skulle gått sa Apollo att vi skulle träffas vid en disk. Då kom beskedet att det inte blir något flyg i dag, säger resenären Jonas Sundberg under natten.
”Har inte hänt någonting”
Vid 20-tiden blev turisterna lovade mat och hotell.
– Men sedan har det inte hänt någonting. Alla som har rest med andra bolag har skickats iväg, men vi är kvar här på flygplatsen. Det går inte ut någon information över huvud taget.
”Ser små barn – det är undermåligt”
Hur är stämningen på flygplatsen just nu?
– En och annan är ganska arg. Men man är mest sliten. Vi är säkert 100-150 pers som sitter här och är allmänt uppgivna. Folk har lagt sig lite här och där. Vissa har lagt sig för att försöka sova där man hämtar väskorna. Jag ser små barn sitta här. Jag tycker det är undermåligt. Apollo verkar ha gett upp. Undra om de inte har försvunnit nu till och med, säger Jonas Sundberg.
Apollo: Jättetråkigt
Trots att det fanns tillgängliga hotellrum till de strandade resenärerna fick de en natt på flygplatsens stengolv istället för bäddade hotellsängar.
Anledningen: att Apollo inte fått tag på busschaufförer som kunnat köra dem från flygplatsen.
– Flygplatsen har varit stängd hela dagen och det här gällde ju inte bara våra resenärer utan alla på flygplatsen som skulle flyga. Busschaufförerna hade kört i skytteltrafik hela dagen, säger Clara Larsson vid Apollos presstjänst.
Vad säger du om att människorna på plats upplever att det tar lång tid för er att informera om läget?
– Det är jättetråkigt, verkligen. Det är något vi får se över.
Vad ska man göra som resenär på plats?
– Man ska lyssna på den information som kommer från oss, men det är väldigt beklagligt om den är bristfällig.
”Äldre och sjuka får övernatta på stengolv”
Vid 07-tiden på måndagsmorgonen är läget på flygplatsen fortfarande detsamma.
”Vi har barnfamiljer och äldre sjuka som får övernatta på hårt kallt stengolv eller sittande på de stolar som finns. Dessa räcker dock inte till alla. Vad gör Apollo?”, skriver en person till Aftonbladet.
”Barnfamiljer får ligga på golvet ... inga filtar... ingenting”, skriver en annan.
”Informationen till oss har varit obefintlig och i vissa fall vilseledande”. skriver en tredje.
På väg hem vid lunchtid
Vid 11-tiden, svensk tid, var situationen på gång att lösas.
– De är planerade att lyfta klockan 11 lokal tid, det vill säga 12 svensk tid. De har checkat in, säger Clara Larsson vid Apollos presstjänst.
Hur kommer de strandade resenärer att kompenseras?
– Vi kompenserar varje fall individuellt. Det kommer gå ut ett mail till samtliga resenärer, men först och främst ska vi se till att de kommer hem, säger Clara Larsson.