Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Edit, Edgar

Fia har väntat i 15 timmar

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-05

Fia Bergman, 17, skulle åka till Åbo i går kväll, men har fortfarande inte kommit iväg.

I morse begav hon sig för andra gången till färjeterminalen. Men avgången var försenad- med fyra timmar.

– Jag tycker det är otroligt dåligt att de inte ens kan informera rätt, säger hon.

Sjuttonåriga Fia Bergman, som studerar i Östersund, är på väg hem till Åbo för att fira sportlov.

I går skulle hon ta Silja Lines färja hem. Färjan avgick klockan åtta. Av en slump upptäckte hon att den var inställd.

– Jag såg det på en monitor på T-centralen, säger hon.

Fick ringa sin morbror

Fia Bergman blev tvungen att ringa sin morbror i Mariefred som direkt satte sig i bilen för att hämta upp Fia.

För att hinna med nästa färja till Åbo övernattade de hos vänner i Tyresö.

Klockan halv sex i morse lämnade de Tyresö för terminalen. Men först ringde morbror Hans Dahlqvist Silja Lines trafukupplysning.

– Jag ville försäkra mig om att färjan gick och rösten sade att alla linjer gick som vanligt, säger han.

Men när Fia och Hans kom fram visade det sig att färjan var försenad - med fyra timmar. Hans och Fia fick vända om igen och köra hem till en kusin på Lidingö där Fia kunde vila på soffan.

Förbannade

Fia och Hans är förbannade.

– Att de inte kan informera rätt en gång. Jag skulle varit hemma i Åbo nu. Nu missar jag en massa tid som jag skulle spendera med kompisarna, familjen och hästarna, säger en besviken Fia Bergman.

Hon hoppas att företaget skärper sig, så att andra resenärer slipper bli besvikna.

– Jag känner mig stressad av allt det här . Det hade varit bättre om de hade informerat så vi slapp åka dit i morse, säger hon.

Upplysningen fungerar fortfarande inte

När Aftonbladet ringer Silja Lines trafikupplysning klockan 11 på fredagen säger rösten att linjerna fungerar som det ska, trots att fartyg har ställts in och blivit försenade det senaste dygnet.

Varför?

– Det är ett tekniskt fel som vi håller på och försöker åtgärda nu. Vi blir inte av med svarsrösten. Vi försöker få bort den nu så att resenärerna kopplas till en manuell betjäning, säger Janis Pavuls, kommunikationschef på Tallink Silja AB.