Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Tele2 tar betalt för gamla samtal

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-24

Ett stort antal av Tele2:s kunder har fått en räkning där de debiteras ett år gamla samtal.

– Jag fick en räkning på drygt 1000 kronor mer än vanligt. Jag fick panik, säger studenten Johan Torell.

Johan Torell

När telekombolaget uppgraderade en växel våren 2009 gick något galet. Plötsligt debiterades inte kunderna för alla samtal de ringde, enligt Tele2.

Felet upptäcktes för två månader sedan, och nu har ett stort antal kunder fått de gamla samtalen uppsatta på majräkningen.

"Jag fick panik"

– Jag har min räkning på autogiro så jag får veta hur mycket det är via sms. Den här månaden var det över 1000 kronor mer än vanligt. Jag fick panik, säger Johan Torell.

När han ringde kundtjänst fick han beskedet att han var en av 360 000 kunder som drabbats av debiteringsfelet och att han skulle få ett brev med mer information.

– Jag blev skitarg. Jag är student och får plocka av besparingarna.

För att komma i kontakt med andra som drabbats startade han facebookgruppen "Protest mot Tele2/Comviqs efterdebitering".

– Jag förstår ju att det är samtal som jag har ringt som jag ska betala för. Men de kunde ha skött det mycket bättre och kontaktat mig först. Nu var jag tvungen att ringa kundtjänst för att få veta vad det var, säger han.

"Det är olyckligt"

Annika Kristersson, presschef på Tele2, beklagar det inträffade.

– Det är oerhört olyckligt att det har tagit så lång tid. När vi upptäckte felet startade vi en grundlig utredning för att veta hur många som drabbats och se till att det inte händer igen.

Hur mycket pengar handlar det om?

– Det vill vi inte gå ut med, men bland de som är drabbade är snittet på omkring hundra kronor.

Kan man lita på att samtalen verkligen har ringts?

– Ja det kan man. Alla samtalen registrerades men felet gjorde att de inte kom på fakturan. Men nu fungerar det, säger Annika Kristersson.