Svenska kyrkan ändrar sig om hbtq-altartavla
Uppdaterad 2020-01-14 | Publicerad 2019-12-11
Sveriges första hbtq-altartavla blev inte långlivad. Elisabeth Ohlsons "Paradiset" flyttas ut ur kyrkorummet i S:t Pauli kyrka i Malmö – den lämnar för många obesvarade frågor, anser kyrkoherden.
Tavlan mottogs officiellt så sent som första advent och konstnären själv betecknade händelsen som historisk. Den är gjord utifrån en gammal tavla, reformationskonstnären Lucas Cranachs verk "Adam och Eva", men i Elisabeth Ohlsons tolkning finns två Adam och två Evor.
"Vi har lyssnat på den kritik som framkommit. Och vid närmare analys av tavlan, har jag som ytterst ansvarig för Svenska kyrkan i Malmö, beslutat att låta tavlan få en annan slutgiltig placering än i kyrkorummet då tavlan har för många obesvarade frågor", säger kyrkoherde Per Svensson i ett pressmeddelande.
Det är inte konstverkets två homosexuella par som är det kontroversiella, enligt honom, utan en orm och ett äpple som finns med i bilden.
"Att det finns en orm, vilket av tradition står för ondska, och att den dessutom övergår i en transperson gör att en tolkning kan bli att en transperson är ond eller djävulen. Det kan Svenska kyrkan absolut inte stå för", skriver kyrkan i pressmeddelandet.
Problemet med äpplet i bilden anses vara att det symboliserar kunskap och att det är oklart "vems kunskap bilden vill berätta".