Deras affärsidé ger gamla cyklar nytt liv
Publicerad 2020-02-07
Att Uppsala är en riktig cykelstad råder det inga tvivel om. Nu vill företaget Uppsala Returcyklar befästa den bilden av Uppsala.
Företaget, som samlar in gamla cyklar och ger dem nytt liv, presenterar nu också ett eget cykelmärke.
Under 2017 startades det lilla företaget Uppsala Returcyklar, och företagsidén är lika enkel som den är hållbar.
– Det vi gör är att vi hör av oss till fastighetsägare och bostadsrättsföreningar och erbjuder oss att samla in och frakta bort gamla övergivna cyklar. Det kan vara väldigt spännande att gå ned i en källare och se vad man hittar, säger Josefin Haraldsson, Vd för Uppsala Returcyklar, som driver företaget tillsammans med Hamza Alasaad.
– Rent juridiskt kan det vara lite knepigt efter eftersom vi behöver samla in ramnummer och anmäla cyklarna till polisen. Om ingen har hört av sig inom tre månader kan vi hämta dem igen, sedan är det Hamza Alasaad som tar hand om dem och ger cyklarna nytt liv i vår verkstad i Gottsunda.
En dröm att kunna expandera inom Uppsala
Intresset för de återupplivade cyklarna har varit enormt och nu hoppas företaget, som idag har tre anställda, att kunna expandera.
– En dröm vore så klart att kunna öppna upp på ytterligare någon plats i Uppsala. Till exempel i Ekeby hade varit perfekt, och man ser till alla studenter som finns där och i närliggande Flogsta.
Vad fick er att starta det här företaget?
– Det var en slump faktiskt. Jag och Hamza (Alasaad) spånade lite tillsammans. Vi visste att det fanns något liknande i andra städer. Men inte i Uppsala, så vi valde att testa, säger Josefin Haraldsson som blir extra glad när hon ser vissa cyklar.
– Det dyker faktiskt upp gamla cyklar som är tillverkade i Uppsala. Bland annat Fram och Hermes, och det känns jättekul när vi hittar dessa gamla klassiker.
Vilken typ av cyklar är vanligast?
– Det varierar lite. Men just nu är det cyklar av den typen som dominerade när jag var yngre, rosa Crescentcyklar.
Startar egna cykelmärket Uppsala
Till våren lanserar man också ett helt nytt cykelmärke, men bara i en begränsad upplaga.
– Vi har, tillsammans med en polsk leverantör, tagit fram ett helt nytt cykelmärke som kommer att heta Uppsala. Cykeln är av den mest klassiska varianten, en vanlig treväxlad damcykel med cykelkorg i fram. Till en början har vi gjort en beställning på 120 stycken, fortsätter Josefin Haraldsson.
Varför tror du att det är så populärt att köpa just begagnade cyklar?
– Framförallt för att det är hållbart – och billigare att köpa en begagnad cykel, framförallt är det många studenter som hör av sig. Dels tror jag det har att göra med klimatet, för oss har redan säsongen dragit igång. Jag skulle säga att cykelsäsongen numera varar mellan februari och oktober.
Vad gör ni med alla cyklar som inte går att reparera?
– Vi kan använda ungefär 80 procent av allt material som finns i de cyklar vi samlar in, resten går till återvinning.