Resebyrå om coronaviruset: Mycket är osäkert
Uppdaterad 2020-01-31 | Publicerad 2020-01-27
Inställda Kinaresor och kostnadsfria avbokningar – resebyråer följer noga utvecklingen för coronaviruset sedan UD avrått från resor till den kinesiska Hubeiprovinsen.
– Det är jättemånga som har hört av sig, säger resebyråchefen Albin Geijer.
Resebyrån Kinalotsen anordnar bland annat olika typer av paketresor i Kina. I princip ingen av deras resor går till Hubeiprovinsen. Nästa Kinaresa går om en månad och sedan i början av förra veckan har många kunder hört av sig, säger resebyråns chef Albin Geijer.
– Vi har skickat ut information om hur läget ser ut nu och vad man kan vänta sig. Ännu så länge är det mycket som är osäkert om framtiden.
Företaget följer utvecklingen noggrant. Sedan utrikesdepartementet (UD) gick ut med sin reseavrådan från icke-nödvändiga resor till den drabbade Hubeiprovinsen får kunderna avboka sina Kinaresor kostnadsfritt.
– De får avboka allt kostnadsfritt om de vill det, men jag har sagt att de kan lika gärna avvakta två tre veckor till. Det kostar inte mer att avboka senare.
Företaget arrangerar främst resepaket på plats i Kina, vilket innebär att de flesta av deras kunder bokar flyg själva. I de fallen är det flygbolagens regler som gäller, säger Geijer.
– Om det inte finns avrådan att resa till hela Kina kommer flygbolagen med största sannolikhet inte lämna tillbaka pengar. Då är det vanliga avbokningsregler som gäller.
Följer noggrant utvecklingen
Reseföretaget Temaresor anordnar inga resor till Hubeiprovinsen. Deras nästa resa till Kina är planerad först i mars, men de har en dialog med sina kunder, säger David Karlsson, vd på Temaresor.
– Vi följer självklart väldigt noggrant situationen.
För den som bokat en resa till Kina via företaget gäller inga förändringar i villkoren.
– Det är vanliga villkor som gäller, vi följer UD:s reseavrådan.
Varken resebyrån Thabela travel eller Svensk-Kinesiska resebyrån har för tillfället några bokningar som rör Hubeiprovinsen. Svensk-Kinesiska resebyrån uppger att kunder som planerat att resa till Kina inom två veckor informerats om att de kan boka om utan extra kostnad.
"Blir rädda"
Thabela travel har ställt in alla resor till Kina under våren och har redan kontaktat kunderna.
– Det känns inte så kul för våra kunder att åka dit under de omständigheter som råder just nu. Vi har naturligtvis föreslagit att de kanske kan åka längre fram i stället, säger vd Karin Bernesson.
Eventuella kostnader som kunderna lagt ut kommer de få tillbaka, säger Bernesson. Hon oroas över hur situationen kan utvecklas.
– Det är klart jag känner mig orolig. Folk blir rädda för att resa när sådana här saker händer och det påverkar min verksamhet.
"Hårt slag"
Både Kinalotsen och Temaresor hade verksamhet även under sarsutbrottet för omkring 17 år sedan.
– Då var det en ganska lång period då ingen bokade resor överhuvudtaget. Det blev en nedgång under en period, de flesta som hade tänkt åka åkte senare i stället. Där blev det att hela Kina stängdes ner mer eller mindre och ingen fick åka dit eller tillbaka, säger Albin Geijer.
TT: Vad innebär det som nu händer rent ekonomiskt för er?
– Det beror på hur det utvecklas. Om det skulle bli ett väldigt allvarligt läge där folk inte vill resa till Kina alls under hela våren, då blir det ett hårt slag. Om kanske tio-femton dagar vet man ganska mycket mer om vad som troligen kommer att hända. Just nu är det mycket larmrapporter och därför blir folk oroliga.