”GB:s glassreklam är rasistisk”
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-04-13
Nogger Black anmäls till DO
Lanseringen av GB:s nya glass Nogger Black är rasistisk. Det menar organisationen Centrum mot rasism.
- Vi är inte kritiska mot färgsättningen av glassen eller namnet Black, utan mot hela tankemönstret i reklamen, säger Amina Ek på organisationen till svd.se.
Sedan en tid tillbaka lanserar GB Glace lakritsglassen Nogger Black på reklampelare över hela landet. ”Nogger + lakrits = sant” står det med vad som ser ut som krita på svart asfalt. Namnet Nogger Black skrivs med runda bokstäver som skulle kunna tolkas som graffitiinspirerade.
Den ursprungliga Nogger började tillverkas 1979 och ingår nu i GB:s ”klassikersortiment”. Namnet kommer av att den innehåller nougat.
Reagerade direkt
Stig Wallin är ordförande för Centrum mot Rasism. Han reagerade direkt då han såg kampanjaffischerna på tisdagseftermiddagen.
– Jag läste dem som "Nigger + lakrits = sant". Det var omöjligt att inte se det som en anspelning på rasism, säger han till aftonbladet.se.
– Sedan föll det sig så att vi hade styrelsemöte på kvällen och kunde omedelbart agera.
Uppmanar till bojkott
Om inte GB Glace avbryter kampanjen tänker Centrum mot rasism anmäla bolaget till Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO). Glassköparna uppmanas att bojkotta bolaget.
- Vi är inte kritiska mot färgsättningen av glassen eller namnet Black, utan mot hela tankemönstret i reklamen. GB lägger ihop det svarta med namnet Nogger, som associerar till nigger och neger, säger Amina Ek på Centrum mot rasism till Svenska Dagbladet.
”Känns litet långsökt”
– Vi tar kritiken på allvar även om den känns litet långsökt, säger Petronella Warg på GB Glace till aftonbladet.se.
– Det är jättetråkigt om kampanjen feltolkas. Vi har självklart inget rasistiskt budskap.
Enligt GB Glace är kampanjen utformad för att associera till gatukultur och inte till svart kultur.
– Men naturligtvis måste vi vara lyhörda vad konsumenterna tycker.
Hittills har GB Glace inte fått några andra reaktioner på kampanjen än de från Centrum mot rasism.
– Vi har tjugo nationaliteter i vår fabrik som tillverkar glassen och det är ingen som har sagt något, säger Petronella Warg.
Finansieras med statsbidrag
Centrum mot rasism är en rikstäckande paraplyorganisation för olika grupper som arbetar mot rasism. Organisationen bildades 2003 efter ett förslag från regeringen. Centrum mot rasism invigdes i Stockholm för ett drygt år sedan av demokrati- och integrationsminister Mona Sahlin. Verksamheten finansieras med statsbidrag.
Karin Lindblom