Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tord, Turid

Miljardsänkning ger bilägare några hundringar

Lars Larsson/TT

Publicerad 2024-09-08 06.16

En gyllene lösning kallade klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) och energi- och näringsminister Ebba Busch regeringens kombination av sänkt drivmedelsskatt och höjd reduktionsplikt på pressträffen den 27 augusti.

Några hundra kronor i lägre bränslekostnad per år för den som kör bil och risk för sämre luft i tätorter.

Det är några effekter av regeringens och SD:s aviserade sänkningar av skatterna på diesel och bensin, som väntas kosta statskassan 5,6 miljarder i minskade intäkter per år när de är fullt genomförda.

Det framgår av regeringens nu utskickade promemoria om förslagen, vars stora drag presenterades på en presskonferens den 27 augusti. Det var också då som regeringen och Sverigedemokraterna meddelade att de byter fot om reduktionsplikten och höjer den. Det innebär att mer biodrivmedel än idag ska blandas i bensin och diesel från nästa sommar.

En del av de aviserade skattesänkningarna ska täcka upp den prishöjning som då väntas ske på grund av höjd reduktionsplikt.

I promemorian från finansdepartementet konstateras, som regeringen tidigare sagt, att utsläppen av koldioxid kommer att öka på grund av skattesänkningen med 0,9 miljoner ton totalt till 2030. Den höjda reduktionsplikten ska dock göra att ökningen av utsläppen blir mindre än så.

Finansdepartementet skriver att utsläppen av kväveoxider, som framför allt dieselfordon ger, kommer att öka som en följd av skattesänkningarna eftersom de antas öka förbrukningen. Det kommer att göra det svårare att nå målen för minskade utsläpp av kväveoxider till 2030 liksom EU-kraven på minskade luftföroreningar och renare luft.

”Det innebär även en ökad risk för att miljökvalitetsnormer i tätorter överskrids vilket kan leda till krav på ytterligare åtgärder för att sänka luftföroreningshalterna” skriver departementet i promemorian.

Följ ämnen i artikeln