Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Hör Linas larm innan kraschen: Mayday

Uppdaterad 2022-09-05 | Publicerad 2022-09-04

”Mayday relay, mayday relay, this is Sweden rescue”.

Räddningsledaren Lina Buurstra skickade ut larmet strax innan privatplanet störtade i Östersjön.

En pilot, en kvinna, en man och dottern ska ha varit ombord, rapporterar tyska Bild.

– Det är så otroligt tragiskt, säger Lina Buurstra.

Ett österrikiskt privatjet lyfte från Jerez i Spanien i eftermiddags och skulle flyga till Köln.

Strax efter start rapporterade planet att man hade problem med trycket i kabinen. Kort därefter bröts kontakten utanför den iberiska halvön, rapporterar tyska Bild.

När planet flög in i svenskt luftrum och befarades störta utanför Gotland kopplades svensk räddningstjänst in.

I larmsamtalet kan man höra räddningstjänsten larma fartyg i närheten om en pågående nödsituation.

”Mayday relay, mayday relay, this is Sweden rescue”.

Ett Mayday relay-meddelande innebär en återutsändning av ett nödmeddelande när planet inte själva svarar.

Larmet: ”Ett jetplan med nödsituation”

Räddningstjänsten ber fartyg att hålla utkik och rapportera tillbaka om de får någon information.

– Ett jetplan med en nödsituation befinner sig mellan Öland och Gotland, fyra personer ska befinna sig ombord.

I ett annat samtal från svenska kustbevakningen hör man hur de rapporterar om att ha hittat oljefläckar och vrakdelar från planet.

 Lina Buurstra larmade om flygkraschen.

Lina Buurstra larmade: ”Då var det kritiskt”

Det är räddningsledaren Lina Buurstra på Sjö- och flygräddningscentralen som hörs i larmsamtalet. Just den här kvällen satt hon i radioposition.

– Vad vi gjorde när flyget kom in på svenskt luftrum var att vi började följa det med flygplan och helikopter. Plus att sätta sjöräddning i beredskap längs hela kusten, berättar hon.

Snabbt förstod Lina och hennes kollegor att det som hände inte kunde vara bra.

– Det var när vi visste att bränslet skulle ta slut, då var det så kritiskt att vi bestämde oss för att gå ut. Det är en ganska trafikerad plats där det finns mycket fartyg, det är riskabelt i sig. Då vill vi varna fartyg att det kan finnas ett flygplan på väg ner, säger hon.

Den följande timmen blev dramatisk för Lina och hennes kollegor.

– Vi var sex stycken bemannade i dag, alla fick jobba med det här, så pass stort var det. Vi larmade sjöräddningen från Skillinge ända upp till Vändburg.

Något liknande har inte hänt under de sex år Lina har arbetat på Sjöräddningen.

– Det var väldigt dramatiskt eftersom vi inte kunde göra så mycket mer.

Strax efter 21 lämnade de svenska räddningsstyrkorna, som följt efter det okontaktbara privatplanet, nedslagsplatsen. Och den akuta fasen för Lina och hennes kollegor var över.

– Det är så otroligt tragiskt det som hänt.

Stena Line-färja mitt i dramat

Stena Lines färja M/S Urd, som färdas mellan Nynäshamn och lettiska Ventspils, var på väg mot Sverige under en ordinarie tur när flygkraschen skedde.

– Vårt fartyg råkade befinna sig i närheten av olycksplatsen och vi har fått frågan om att hjälpa till med sök- och räddningsinsatser om det behövs, säger Stefan Elfström, kommunikationschef på Stena Line.

Fartyget är på platsen och inväntar information.