”Hastigheten är inte problemet”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-10-10

Aftonbladets Robert Collin och läsarna överens - lägre fartgränser minskar inte trafikdöden

Det är vägarna, inte farten, som dödar.

Det anser läsarna som får medhåll av Aftonbladets trafikexpert Robert Collin.

– Att prata om fastighetsgränser är rena skitsnacket.

44 döda i september. 353 döda hittills i år. De svenska vägarna fortsätter att skörda liv och nollvisionen börjar alltmer se ut som en utopi. Redan delmålet för 2007 med 270 döda i trafiken är orealistiskt.

– För att uppnå det skulle vi behöva ha 30-gräns i hela landet och förbud mot nattkörning, säger Robert Collin.

Hans, och läsarnas, recept heter vanligt trafikvett och bättre vägar.

Bättre vägar och räcken

När 25 000 läsare hade svarat på frågan om vilken åtgärd som är viktigast för att minska antalet olyckor svarade drygt 42 procent ”bättre vägar och räcken.” Bara drygt sex procent av aftonbladet.se:s läsare anser att sänkta fartgränser kan minska trafikdöden.

Robert Collin håller med.

– Om man går till vanliga svenssons så är det inte hastigheten som är problemet. Deras problem är att de försöker göra något annat än att köra bil, som att hitta snusdosan, nappen eller svara i telefon.

Hur kommer man åt det?

– Man måste förklara för folk att det faktiskt är farligt att köra bil. Nu invaggas vi i tryggheten med låga hastigheter och vajerräcken. Bilen har blivit som ett andra vardagsrum där många glömmer bort att de faktiskt kör bil.

Men misstag kommer alltid att göras och därför behövs också de säkra vägarna, menar Collin.

Inga nya vägbyggen

– I södra Europa byggs jättefina vägar för bland annat svenska skattepengar men här i Sverige har vi inte råd att bygga vägar. Där måste man ta en diskussion.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson befinner sig i Kina och kan inte svara på några frågor men enligt hennes pressekreterare Kenneth Hultgren görs just nu en översyn av hela trafiksäkerhetsarbetet. Men några nya vägbyggen blir det inte.

– I budgeten har regeringen anslagit 1,2 miljarder extra med tonvikt på underhåll av vägar och järnväg. Just nu har vi inte fokus på nybyggnation utan på att vårda det vi har, säger han till aftonbladet.se.