Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

– Oj vad många som läser aftonbladet.se

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-09

… och vad länge de stannar på sajten

Aftonbladet.se:s besökare är överlägset flest – och de läser mest.

Varje läsare tillbringar i snitt 18 minuter på sajten per dag, visar en helt ny Orvestomätning

– Det är överraskande och otroligt glädjande, säger chefredaktören Kalle Jungkvist.

Kalle Jungkvist.

Aftonbladet.se är större än man tidigare trott i förhållande till sina konkurrenter.

En helt ny mätmetod visar för första gången hur många individer som besöker svenska sajter.

Tidigare har man bara räknat antal webbläsare.

2,8 miljoner varje vecka

I snitt besöker 2 789 000 personer Aftonbladet.se varje vecka. Det är 39 procent av Sveriges internetanvändare.

– Det är glädjande siffror. Ingen annan tidning kommer ens i närheten, säger aftonbladet.se:s chefredaktör Kalle Jungkvist, och påpekar samtidigt att antalet läsare är ännu fler.

– Ett stort antal personer läser aftonbladet.se utomlands och de omfattas inte av den här undersökningen.

Närmaste konkurrenten Expressen når bara 1086 000 personer, 15,2 procent av online-publiken varje vecka.

– Vi är alltså 2,5 gånger större än vår konkurrent, helt otroligt, kommenterar Kalle Jungkvist gapet.

18 minuter på sajten

Lika glädjande är det att aftonbladet.se behåller besökarna längst varje gång de surfar in på sajten. I snitt tillbringar läsarna 18 minuter om dagen på sajten, enligt Orvestomätningen.

– Just det här är lite överraskande eftersom man tidigare trott att internetläsandet sker snabbare än i traditionella tidningar.

Kalle Jungkvist ser det som ett bevis på att redaktionens stora satsningar går väl hem hos läsarna.

– Vi arbetar stenhårt för att ha både bredd och djup i innehållet. En nyhet tar inte slut, bara för att händelssen är över.

På plats två kommer dn.se vars läsare stannar 13,8 minuter per dag.

12 000 tillfrågade

Topplistan bygger på en undersökning där Sifo har mätt internetsurfandet hos ca 12 000 svenskar i åldrarna 15-79 år. Såväl deras surfande hemifrån och från arbetsplatser registreras.

Aftonbladet Nya Mediers vd Annika Söderberg gläds också över mätningen. Den befäster aftonbladet.se:s marknadsledande position, anser hon

– Det är en viktig signal till både läsare och våra annonsörer. Aftonbladet.se fortsätter att gå framåt, säger säger Söderberg.