Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Bensinbilar straffas – miljöbilar får rabatt

Uppdaterad 2013-09-27 | Publicerad 2013-09-25

Stora bensinslukande bilar, som Volvo XC60, straffas med 40 000 kronor i avgift.

El-, etanol- eller gasbilar får upp till 48 000 kronor i bonus.

– Vi kommer inte nå målet med fossiloberoende till 2030, men kan vara en bra bit på väg, säger professor Thomas B Johansson, regeringens utredare.

Enligt regeringens mål ska bilarna i Sverige vara oberoende av fossila bränslen 2030.

Men utvecklingen globalt går i motsatt riktning – mot större utsläpp.

I fjol tillsatte regeringen utredningen Fossiloberoende fordonsflotta för att vända utvecklingen.

Ouppnåeligt mål

Utredningen leds av en av Sveriges främste klimatexperter, professor Thomas B Johansson.

– Syftet är att minska utsläppen och då vill man främja bränslesnålare bilar, säger han till Aftonbladet.

Bland förslagen finns en en straffavgift för nyinköpta bilar som släpper ut mycket koldioxid – kombinerat med en bonus för bilar som ger mindre utsläpp.

Gränsen dras vid 120 gram utsläppt koldioxid per kilometer.

Bilar som släpper ut mindre än så får en bonus på 400 kronor per minskat gram. Medan det läggs en avgift på 400 kronor för varje gram en bil släpper ut över gränsvärdet.

Som mest föreslås det bli 48 000 kronor i bonus för bensinsnåla bilar – och 40 000 kronor i straffavgift för storslukarna.

Enligt Thomas B Johansson har metoden visat sig effektiv i Frankrike under flera år. Samtidigt tror han att regeringens mål att svenska bilar ska vara oberoende av fossila bränslen redan 2030 är ouppnåeligt.

– Våra förslag kommer tidigast börja verka 2015 och då är det bara 15 år kvar. Det är väldigt kort tid.

"Kan vara noll utsläpp om 30 år"

Han är ändå optimistisk:

– Allt beror av vad riksdag och regering vill göra av våra förslag. Målet, en minskning av utsläppen med hundra procent, kan uppnås kanske 2040 eller 2050.

Johansson tar upp att det redan finns teoretiskt framtagna energisystem som klarar målet, som bygger på effektivisering och övergång till förnyelsebara energiformer.

– Det går, man måste bara genomföra det. Och det handlar inte främst om att vi måste uppoffra saker, tvärtom. Man måste ta in en bättre fungerande ekonomi, bättre luftmiljö och annat i ekvationen.

– Sverige kan bli ett föregångsland. Företag som Volvo och Scania är väldigt intresserade av att vara ledande i utvecklingen.

Så får du ner dina bränslekostnader.