Volvo är sålt till Geely

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-03-28

Ford har skrivit under försäljningsavtalet

Nu har kinesiska Geely köpt Volvo PV.

– Jag kan bekräfta att det är påskrivet, det skrevs på vid 14.40, säger Stefan Elfström på Volvo PV:s informationsavdelning.

Aftonbladet rapporterar direkt från presskonferensen på Volvofabriken i Torslanda.

Texten uppdateras fortlöpande, med det senaste överst.

16.16 Hur ofta kommer du resa till Göteborg i fortsättningen?

– Jag älskar Volvo och Göteborg och Sverige och Belgien. Och eftersom jag jobbar i bilindustrin älskar jag bilar. Jag tror att jag i framtiden kommer att komma till Göteborg ofta, säger Li Shufu.

Presskonferensen avslutas, inga enskilda intervjuer ges.

16.09 Li Shufu jämför Volvo med en tiger:

– Jag ser Volvo som en tiger. En tiger tillhör skogen, en vild värld och hör inte hemma på ett zoo, jag tror vi behöver befria den här tigern. För att göra det bör vi tänka på hur vi kan ta fram potentialerna hos Volvo, som arbetskårens kvaliteter, och dess 80-åriga historia. Tigern har ett hjärta, och jag tror hjärtat ligger i Sverige och Belgien, men dess styrka behövs i hela världen och jag ser Kina som en marknad där Volvo kan visa sin potential. Vi vill utveckla försäljning på marknader som i Kina. Produktionsmöjligheter utanför Sverige och Belgien är inte bara för att tillgodose lokala marknader utan också för att stödja produktionen i Sverige och Belgien, säger Li Shufu.

– Många av andra stora bilmärken, som GM och Toyota, har en stor marknad, Volvo har en relativt liten hemmamarknad, vi behöver utveckla den marknaden.

Är du nöjd med priset?

– Vi tycker det är ett rättvist pris för ett bra företag, ja vi är nöjda, säger Lewis Booth.

Vem blir nästa vd för Volvo PV?

– Vi offentliggör det när det är aktuellt, säger Li Shufu.

16.01 Efter att Maud Olofsson hade talat släpptes pressen fram för frågor.

Hur mycket pengar på banken får Ford efter försäljningen?

– Jag vet inte det än, det får utkristallisera sig, säger Lewis Booth.

Hur länge blir bilproduktionen kvar i Europa?

– Jag tror att produktionen i Göteborg och Gent kommer bevaras på lång sikt och kommer inte ändras på grund av ändrat ägandeskap, säger Li Shufu.

–Vi har alltid sagt att vi ska vara en ansvarsfull säljare av Volvo, och innan vi kom fram till det här hade vi långa diskussioner om finanserieringen, vi litar på deras finansieringsplan, säger Lewis Booth.

Maud Olofsson (C) vid presskonferensen i Torslanda.

15.52: Näringslivsminister Maud Olofsson (C) kommer upp på scenen tillsammans med de tre männen:

– Jag är glad att vara här idag och bevittna det här avtalet, Volvo inleder nu en ny era.

– Oavsett vem som äger Volvo kommer Volvo att vara svenskt. Det är genom sin unika profil som Volvo har lyckats bli det det är i dag.

– Jag är säker på att den svenska designen och kunskapen kommer fortsätta att bidra till en ljus framtid för både Volvo och Geely.

15.45: Nu är det Volvo PV:s vd Stephen Odells tur att få ordet:

– Jag vill tacka alla Volvos tusentals anställda, vi har en fantastisk relation med våra fackförbund, både här och i Belgien.

– Vår plan fungerar, som herr Booth sa ligger vi i framkant, vi repar oss snabbare än många andra runt om i världen. Och nu kollar vi på möjligheterna att få upp vår produktion till 390 000 fordon i år.

15.42: Nu vänder sig Geelys ägare Li Shufu direkt till Volvos anställda:

– Ni har gjort Volvo till allt det är idag, märkesledande inom säkerhet och miljö.

15.40: Volvo kommer att tjäna på Geelys föreståelse för marknaden i Kina, säger Li Shufu.

– Vi ser Volvos relation med facket som en förebild. Uppgörelsen vi har skrivit på kommer att ge Volvo en stabil bas.

15.37: – Volvo är känt för sin säkerhet, miljövänlighet och skandinaviska design, säger Shufu, och försäkrar att Geely kommer att skydda det de anser vara bra med Volvo.

– Jag vill betona att Volvo är Volvo och Geely är Geely. Volvo kommer att ha strategisk frihet att utveckla det som kännetecknar Volvo.

15.34: Det är nu Geelys ägare Li Shufus tur att säga några ord.

Han talar på kinesiska, som tolkas till engelska.

– I dag är en milstolpe för Geely och Volvo. När vi letade runt i världen insåg vi snabbt att det fanns ett företag som mötte våra kriterier. Det företaget är Volvo.

– Under min karriär har jag alltid värderat en stark arbetskår – det har Volvo.

15.31: – Jag delar den passion som de män och kvinnor som jobbar för Volvo känner, säger Lewis Booth.

15.29: Fords finanschef Lewis Booth och Geelys ägare Li Shufu skakar hand framför en Volvo S60.

– Idag är en väldigt speciell dag för Ford, för Geely och särkskilt för Ford. Vi räknar med att slutföra avtalet under det tredje kvartalet det här året, säger Lewis Booth.

Priset Geely betalar är 1,8 miljarder dollar.

– Ett primärt mål var att hitta en ägare som bryr sig om Volvos framtid och uppskattar dess unika svenska värden. Jag är mycket nöjd med att säga att jag tror vi har hittat en sådan ägare i Geely.

– Ford kommer fortsätta samarbeta med Volvo på flera plan, men kommer inte ha kvar något ägarskap.

15.25: Fords finanschef Lewis Booth, Geelys ägare Li Shufu och Stephen Odell, vd för Volvo PV, kommer in i salen och möts av smattrande fotoblixtar.

Presskonferensen kommer att tolkas till kinesiska.

15.22: Presskonferensen har startat. Den hålls i Volvohallen i Torslanda. Ett stort pressuppbåd, bland annat från Kina, är på plats. Presskonferensen inleds med tillfälle för fotograferna att ta bilder.

På presskonferensen medverkar Fords finanschef Lewis Booth, Geelys ägare Li Shufu samt Stephen Odell, vd för Volvo PV.

***********

Nästan 83 år efter det att den första Volvobilen rullade ut ur fabriken i Göteborg övergår nu Volvo Personvagnar alltså i kinesisk ägo.

I dag undertecknades avtalet mellan kinesiska Zhejiang Geely och amerikanska Ford. Volvo bekräftar för TT att Geely och Ford har skrivit på avtalet.

– Signeringen sker innan presskonferensen, sa Stefan Elfström på Volvo PV:s informationsavdelning tidigare i dag till Aftonbladet.

Löfte om att finnas kvar i Göteborg

För många känns Volvo lika svenskt som sill och knäckebröd, men sedan 1999 ägs Volvo PV av Ford.

Nu övergår ägandet alltså till en ny världsdel.

Geely har tidigare lovat att tillverkning, huvudkontor och utvecklingsavdelning blir kvar i Göteborg.

Volvo – från SKF till Geely

1927 Serietillverkning av den första Volvobilen, Jakob, som en del av SKF.

1935 Volvo börsnoteras.

1955 Export till USA startar.

1964 Invigning av Torslandaverken.

1965 Fabriken i belgiska Gent öppnas.

1971 Pehr G Gyllenhammar ny vd och koncernchef.

1977 Förslaget om samgående med Saab-Scania faller.

1978 Volvo Personvagnar AB bildas. Förslaget till samarbetsavtal med Norge förkastas.

1988 Fabriken i Uddevalla står klar.

1990 Volvo och Renault inleder allians för att gå samman.

1993 Samarbetet med Renault avbryts.

1993 Uddevallafabriken stängs.

1994 Kalmarverken stängs efter 20 år.

1997 Leif Johansson blir vd i AB Volvo.

1999 Volvo PV köps av Ford för 50 miljarder kronor. Övriga delar, som bussar och lastbilar, kvar i AB Volvo.

2003 Bolag ihop med italienska Pininfarina för att bygga C 70 i Uddevalla.

2007 Ford gör strategisk översyn. Slutsats: Volvo PV ska inte säljas.

2008 Katastrofresultat, motsvarande 11 miljarder kronor i förlust för Volvo PV. Värsta varslet i företagets historia. Personalen minskar med cirka 6 000 inklusive konsulter. Ford sätter ut Volvo PV till försäljning.

2009 Geely utses till huvudkandidat.

2010 Ford säljer Volvo PV till kinesiska Geely.

TT

ANNONS