Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Här är årets snapstrender

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-06-18

I år ska det vara ekologiskt och genomtänkt på midsommarbordet

I år ska snapsen ha låg alkoholhalt, vara ekologisk och passa till maten som serveras, om man får tro Systembolagets inköpare.

Men samtidigt är trenderna svaga och traditionen väger allra tyngst när det gäller val av nubbe.

– De välkända sorterna är absolut populärast, säger sommelieren Jonas Sandberg på anrika restaurangen Sturehof i Stockholm.

Fyra gånger om året brukar det vara: Vid påsk, till midsommar, på kräftskivan och till julbordet njuter vi den ursvenska traditionen med nubbe till maten.

Under midsommar håller vi oss i allmänhet till de traditionella snapsarna och är ganska konservativa med vårt val av sprit, enligt Systembolagets inköpare. Klassiska märken som OP, Aalborg, Bäska droppar och Brännvin special är populära.

Ekologisk trend

Snapsen är en traditionstyngd företeelse, men den kan också spegla en del trender i samhället i stort.

– I allmänhet så vill vi gärna ha ekologiskt nuförtiden, och på Systembolaget finns det ekologiska alternativ i alla varugrupper. Bland annat är flera snapsar ekologiska, berättar Magnus Lindblom som är inköpare på Systembolaget.

En annan trend för i år är att man gärna vill ha snaps med lite lägre alkoholhalt.

– Vi satsar ganska mycket på att erbjuda snapsar med lägre alkoholhalt, det finns flera sorter kring 32 procent. Sedan finns det en trend av att man bryr sig lite mer om vilken typ av snaps man dricker till vilken mat, säger Magnus Lindblom.

Ökat intresse för klassiska smaker

På den anrika krogen Sturehof i Stockholm serverar man mycket klassisk svensk husmanskost. Sommeliererna där är vana att jobba med snaps, och de vittnar om att intresset för snaps har ökat de senaste åren.

– Det har absolut ökat. Vi har alltid jobbat med snappsar och gör också vår egen snaps. Nu märker vi att trenden har blivit mer klassisk. Dels vad gäller snapsen men också överhuvudtaget, det märks även på vinförsäljningen. Det svenska är i ropet nu med snaps, öl och husmanskost, säger Jonas Sandberg som är sommelier på Sturehof.

De klassiska snappsarna som OP, Aalborg, Aquavit, Bäska droppar och Hallands fläder är populära.

– Precis som med vin och öl så ökar intresset för hur man kombinerar smakerna, mat och dryck, på ett bra sätt. Men trenden har blivit mer klassisk överhuvudtaget och de välkända sorterna är populärast, säger Jonas Sandberg.