Larmsystemet funkar inte

Publicerad 2014-04-25

Securitas Direct hemlarm, Verisure, har enorma störningar under fredagen.

Över 40 000 personer är drabbade – och deras larm når inte till larmcentralen.

– Vi upplever en störning i GSM-trafik. Det betyder att alla larm som bara är uppkopplade via GSM inte når in till vår larmcentral, säger Michael Peterson, pressansvarig på Securitas Direct.

Felet innebär att om larmet går i kundernas hem så får det inte kontakt med larmcentralen – vilket innebär att ingen larmas och inga väktare kan rycka ut för att hjälpa till.

– Det som ligger nere är GSM- kopplingen. Själva larmet fungerar och det börjar låta om någon bryter sig in, men det larmas inte in till vår larmcentral om man bara har uppkoppling via GSM, säger Michael Peterson.

Totalt rör det sig om ungefär 40 000 kunder som har drabbats. De som har uppkoppling via bredband är inte drabbade.

Inte löst än

Securitas Direct har tillsammans med sina nätverksoperatörer arbetat under natten för att lösa problemet, men under fredagsmorgonen och eftermiddagen kvarstår det fortfarande.

– Vi jobbar på hårt och försöker tillsammans med våra teleoperatörer att lösa det. Vi är på rätt väg men det är inte fixat än, men inom inte en allt för lång framtid borde det vara löst.

Enligt Michael Peterson är det ytterst ovanligt att larmfunktionen slutar fungera. Men han tror inte att det rör sig om en hackerattack.

– Vi har gått igenom hela våra loggar och vi har inte sett några tecken på att någon utomstående har gjort något hackerförsök.