Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Teodor, Teodora

Tågkaos under morgonen

Publicerad 2012-02-03

Sedan strax efter 6 i morse står pendeltågen i södra Stockholms stilla.

– Vi sitter fortfarande fast, säger Örjan Wallin.

Han har suttit på ett tåg i en tunnel i centrala Stockholm i tre timmar.

En nedriven kontaktledning mellan Stockholms central och Södra station har orsakat stopp i tågtrafiken.

Det råder för närvarande stora trafikstörningar på flera sträckor i Sverige, uppger SJ.

– Vi återkommer fortlöpande med information angående trafikläget på berörda sträckor. 100 procent återbetalning vid avbruten resa på berörd sträckan oavsett flexibilitetsnivå, skriver SJ på sin hemsida.

På grund av en nedriven kontaktledning mellan Stockholm Central och Stockholm södra så är det för närvarande stopp i tågtrafiken, meddelat Trafikverket.

300 fast i Södertälje

I Södertälje Syd sitter ca 300 långpendlande fast sedan 7.30, sedan alla SJ:s tåg söderifrån stoppats där. Inga

ersättningsbussar är i sikte och SJ försöker nu hitta personal för att kunna vända tågen söder ut igen, meddelar en av resenärerna, Anna Hurtig.

Det påverkar samtliga tåg som avgår och ankommer till och från Stockholm C söderut och söderifrån.

Ett tåg står på sträckan och håller på att evakueras. Förhoppningsvis kan ett spår öppnas innan klockan 10.00.

– Åtminstone på ett spår, men den prognosen kan komma att ändras, säger Bodil Sonesson vid Trafikverkets pressjour.

Fast i tre timmar

Örjan Wallin, 53, egenföretagare, har suttit fast i tunneln mellan Centralstation och Södra station i snart tre timmar, sedan 6.20 i morse.

– Tåget vi satt på blev kallt ganska fort. Man blev frusen. Nu har vi evakuerats till ett varmare tåg, men det är fortfarande stillastående. Vi sitter på ett tåg som ska till centralen.

Han kommer att vända och åka hemåt igen.

– Det här kommer att ta tid, så jag får försöka jobba så gott jag kan hemifrån, säger Örjan Wallin till Aftonbladet.

Valentina Salinas, 28, var på väg hem från nattjobbet på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Hon stod och väntade på Stockholms Södra i en timme.

– Det var jättekallt och jättejobbigt. Till slut kom ett tåg.

En kollega till Valentina hade klockan 10 suttit fast i fyra timmar.

– Det fanns ingen el och värme. Man sitter ju stilla där och det blev flera minus inne i vagnen så alla frös, berättar Valentina Salinas att kollegan berättar.

Stopp i pendeltrafik

Pendeltrafiken i Södra Stockholm står till sedan i morse.

Trafiken är helt inställd mellan Stockholm Södra och Stockholm Central för pendeltåg linje 35 och 36 sedan klockan 6.34, meddelar Stockholms läns lokaltrafik, SL, på sin hemsida. Anledningen uppges vara en nedriven kontaktledning.

SL hänvisar till ”alternativa resvägar”.

Järnvägstrafiken förbi Nässjö har stängts på grund av explosionsrisken vid en industribrand.

I en övertänd byggnad intill södra stambanan står flera gastuber. Stoppet drabbar resande mellan Stockholm och Malmö.

Fyra–fem timmar under fredagsmorgonen är trafiken avstängd förbi Nässjö, var räddningsledarens besked till polisen i Jönköpings län vid femtiden.

En lokförare slog larm om branden strax efter klockan fyra. Räddningstjänsten kyler gastuberna med vattenkanoner.

Explosionsrisk

Själva branden rasar i en mindre verkstadslokal, cirka 30 kvadratmeter stor. I lokalen finns gasflaskor och släckningen sker under explosionsrisk, uppger Räddningstjänsten i Nässjö. Risken är orsaken till att järnvägen och delar av ett industriområde har stängts av.

De första prognoserna för när trafiken säger att tågen kanske kan börja rulla igen klockan 10.

För SJ och trafiken mellan Stockholm och Malmö löser man problemen genom att passagerarna får åka buss mellan Nässjö och Aneby.

– Första tåg från Malmö kommer till Nässjö klockan sju och passagerarna åker med bussen till Aneby. Dit kommer första tåg från Stockholm 07.51. Passagerarna från Malmö kliver på det tåget, som vänder mot Stockholm och de från Stockholm åker buss till Nässjö och det tåg som vänder där, säger Maricka Berggren, SJ:s pressjour.

– Vi räknar med förseningar på 1–1,5 timmar.

X2000 har lok i båda ändar av tåget och har inga problem med att byta riktning.