Folksam: Vi har gjort fel

Publicerad 2011-06-26

Efter Aftonbladets ingripande – nu får Freja, 5, en barnförsäkring

5-åriga Freja är – som alla redan sett – inte för tjock att försäkra.

Äntligen har Folksam också förstått det.

– Vi backar, vi har gjort fel, säger Daniel Eriksson, produktdirektör på försäkringsbolaget.

Äntligen får glada, friska Freja och hennes mamma Zarah Samuelsson upprättelse. Försäkringsbolaget skrev att Freja var kraftigt överviktig med 25 kilo till sina 120 centimeter.

– Det känns jättebra att någon faktiskt gick ut och erkände att de hade fel, att vi har fått upprättelse, säger mamma Zarah.

Högste chefen för Folksams försäkringar tvingades avbryta midsommarfirandet för att göra en riktig pudel. Tillbaka på huvudkontoret i Stockholm erkänner han på midsommardagen att bolaget hade fel när de sa att Freja var för tjock för en försäkring.

”Är ganska uppenbart”

– Det är ganska uppenbart att vi gjort fel. Om vi sett bilder på Freja hade vi hade nog sett det tidigare, säger Daniel Eriksson, produktdirektör.

– Jag har nu pratat med Zarah och bett henne och Freja om ursäkt för att vi gjort fel.

Daniel Eriksson säger att Zarah Samuelsson gjort allt rätt och att Folksam nu ska förändra systemet så att de inte gör samma sak mot någon annan. Viktkravet som det ser ut nu funkar inte, erkänner han:

– Systemet har fallerat. Jag skulle kunna tänka mig att vi tar bort BMI-gränsen när det gäller barn, säger produktdirektören.

Folksams kovändning betyder att Freja är fullt försäkrad igen. Som om försäkringen aldrig hade upphört, lovar Folksam.

Zarah Samuelsson tycker det är skrämmande att det inte har gått att lösa tidigare och enklare – att ingen har varit mån om henne som kund. Men säger att ursäkten och förändringen är rätt sätt att börja skapa förtroende igen.

Stannar som kund

– För mig är det viktigaste att Freja är fullt försäkrad och att de har erkänt sitt misstag och ska förändra systemet, säger hon.

– Det kanske finns många andra barn som råkat ut för samma sak?

Och trots allt kommer hon att fortsätta vara kund hos Folksam.

– Men min tillit till dem är i botten. Nu får de visa att jag kan lita på dem, och känna mig trygg med att vara försäkrad hos dem.